Dutch In-service Emissions Measurement Programme for Light-Duty Vehicles 2021 and status of in-vehicle NOx monitoring

report
Sinds 1992 dragen opeenvolgende Euro standaarden bij aan het terugdringen van voertuigemissies. Op dit moment is in dit kader de zogenaamde ‘Euro 6 standaard’ van kracht waaraan alle nieuwe wegvoertuigen moeten voldoen. Fabrikanten moeten aantonen dat dit het geval is door hun voertuigen een ‘real driving
emissions’ (RDE) test te laten ondergaan waarbij de emissies van het voertuig op de weg worden bepaald met een ‘Portable Emission Measurement System’ (PEMS). In deze wetgeving is ook opgenomen dat onafhankelijke partijen zoals typegoedkeuring instanties het emissiegedrag van deze voertuigen in de praktijk, onder normaal gebruik, controleren. Dit valt onder In-Service Conformity (ISC) testen. Door de RDE wetgeving kan veel beter worden getest of voertuigen op de weg aan de gestelde emissie eisen voldoen. Om te kunnen voldoen aan de geldende wetgeving voor de uitstoot van NOx en fijnstofdeeltjes, voorzien fabrikanten hun voertuigen van complexe uitlaatgasnabehandelingssystemen. Defecten in zulke systemen kunnen leiden tot sterke verhoging van de uitstoot. Om een katalysator voor de reductie van NOx goed te laten werken is een regelsysteem nodig waarbij sensoren de actuele NOx concentraties in de uitlaat meten, voor, en na de katalysator. De data die van deze sensoren afkomstig zijn, kunnen interessant zijn om te controleren of een katalysator goed werkt.
Topics
TNO Identifier
965720
Publisher
TNO
Collation
52 p.
Place of publication
Den Haag