Print Email Facebook Twitter Productmodel 'Schutsluis': Een computer-geïmplementeerd kostenoptimalistatie-model voor de totale levensduurkosten van een schutsluis Title Productmodel 'Schutsluis': Een computer-geïmplementeerd kostenoptimalistatie-model voor de totale levensduurkosten van een schutsluis Author Hovingh, M. Contributor Vrijling, H. (mentor) Voortman, H.G. (mentor) Abspoel, R. (mentor) Vries, J.T. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Date 2002-06-13 Abstract In tegenstelling tot de meeste waterbouwkundige constructies is de hoofdfunctie van een schutsluis niet uitsluitend de waterkerende functie. Een evenzo belangrijke functie van een schutsluis is vaak de verkeersfunctie. Dit betekent tevens dat er meer en andere partijen, met elk hun eigen wensen en eisen, betrokken zijn bij het systeem. Zo zal de beheerder / opdrachtgever gebaat zijn bij lage bouw- en onderhoudskosten en zal de beroepsvaart een zo groot mogelijke capaciteit van de schutsluis willen. Deze dualiteit tussen enerzijds bouw- en onderhoudskosten en anderzijds wachtkosten van het verkeer en kosten niet-beschikbaarheid zijn van de hoofdoorzaken waarom het ontwerpen van een schutsluis zon complexe aangelegenheid is. Een tweede probleem is dat niet alle kosten op hetzelfde moment worden gemaakt. Zo zullen de aanlegkosten aan het begin van de levensduur vallen, terwijl de overige kosten verspreid over de gehele levensduur van de sluis zijn. Er is daarom gekozen om alle kosten tijdsneutraal te maken, zodat een realistische kostenanalyse kan plaatsvinden. Bij het ontwerpproces van een civieltechnische constructie staat de mens als ontwerper centraal. Dit betekent dat al in een vroeg stadium van het ontwerpproces bepaalde ontwerpvarianten worden uitgesloten. Door de dualiteit tussen kosten en functionaliteit is het echter lastig om te bepalen welke vormvarianten afvallen. Een variant kan bijvoorbeeld uit oogpunt van bouwkosten zeer positief zijn, maar kan vervolgens weer nadelige gevolgen hebben voor de capaciteit van de schutsluis. Het optimale ontwerp is een subjectief begrip. Voor de beheerder / opdrachtgever zal dit het ontwerp met de laagste bouwkosten zijn en voor de gebruiker zal dit een schutsluis zijn met voldoende capaciteit. Er is bij dit model gekozen om alles zo veel mogelijk te kwantificeren en op basis van de totale levensduurkosten een uitspraak te doen over het optimale ontwerp. De kosten kunnen op twee manieren worden beloed. Ten eerste kan de vorm van de gehele sluis of van delen van de sluis worden gewijzigd. Ten tweede kunnen de afmetingen van onderdelen van de sluis worden gevarieerd. Met name de afmetingen van de schutkolk zijn hierbij van belang. In het model zal een groot aantal varianten worden doorgerekend die zowel qua vorm als qua afmetingen van elkaar verschillen. De totale levensduurkosten zijn opgebouwd uit de realisatiekosten, onderhoudskosten en reparatiekosten van de schutsluis, wachtkosten van het scheepvaart- en wegverkeer, kosten van niet-beschikbaarheid en de kosten van de sloop van de schutsluis. Kosten van niet-beschikbaarheid zijn de kosten, die ontstaan doordat de sluis tijdelijk buiten gebruik is, bijvoorbeeld door calamiteiten of onderhoudswerkzaamheden. De capaciteit van de schutsluis wordt hoofdzakelijk bepaald door de lengte van de kolk (Lkolk) en de breedte van de kolk (Bkolk). Alle andere parameters van het ruimtelijk ontwerp zijn gerelateerd aan deze twee parameters. Door de complexe relaties tussen aanlegkosten en gebruikskosten zijn de twee ontwerpparameters Lkolk en Bkolk, wat betreft de optimalisatie van de totale levensduurkosten, onafhankelijk van elkaar. De wachtkosten van scheepvaart- en wegverkeer, de onderhouds- en reparatiekosten en de kosten van niet-beschikbaarheid worden bepaald aan de hand van een realtime-simulatie van het schutproces. Met behulp van de diverse kostenposten kunnen de totale levensduurkosten worden berekend. Het optimale ontwerp is dan het ontwerp dat aan de gestelde eisen voldoet en waarvan de verdisconteerde totale levensduurkosten minimaal zijn Subject kostenoptimalisatielevensduurkostensluis To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:0cfe06ae-5f18-4606-8a6c-6eea59aaf820 Publisher TU Delft, Civil Engineering and Geosciences, Hydraulic Engineering Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2002 M. Hovingh Files PDF hovingh_2002.pdf 1.48 MB Close viewer /islandora/object/uuid:0cfe06ae-5f18-4606-8a6c-6eea59aaf820/datastream/OBJ/view