Print Email Facebook Twitter Zuidelijke voorhaven Naviduct Enkhuizen: Hydraulisch en nautisch onderzoek Title Zuidelijke voorhaven Naviduct Enkhuizen: Hydraulisch en nautisch onderzoek Author Verhoeven, K. Contributor Groenveld, R. (mentor) Holthuijsen, L.H. (mentor) Roosjen, R. (mentor) De Jong, R.J. (mentor) Ligteringen, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 2001-01-01 Abstract Nabij Enkhuizen is, in de Houtribdijk richting Lelystad, de Krabbersgatsluis gesitueerd. De aanwezigheid van deze schutsluis levert onaanvaardbare problemen op wat betreft de wachttijden voor het scheepvaartverkeer van het IJsselmeer naar het Markermeer en het wegverkeer van Lelystad naar Enkhuizen en vice-versa. De wachttijden voor het wegverkeer worden veroorzaakt doordat, voor het schutten van bijvoorbeeld zeilschepen, de ophaalbrug die over de schutsluis ligt geopend moet worden. Voor de scheepvaart ontstaan de wachttijden doordat de brug niet continu geopend kan zijn en in veel gevallen het scheepsaanbod zo groot is dat de schutsluis qua capaciteit dit aanbod niet kan verwerken. Om deze wachttijdenproblematiek op te lossen is in 1995 in opdracht van Rijkswaterstaat Directie IJsselmeergebied (RDIJ) een ontwerp gemaakt voor de aanpassing van dit verkeersknelpunt. De aanpassing houdt in dat een dubbele schutsluis wordt aangelegd, ten oosten van de huidige sluis, waar het wegverkeer onderdoor wordt geleid; het Naviduct. Doordat de schutcapaciteit bij Enkhuizen in de toekomst verdrievoudigd wordt en de brugopening over de Krabbersgatsluis niet meer noodzakelijk zal zijn, omdat schepen met een te grote doorvaarthoogte door de sluizen van het Naviduct zullen varen, zullen de wachttijden voor het wegverkeer verdwijnen. De wachttijden van het scheepvaartverkeer zullen drastisch dalen door de capaciteitsvergroting, deze daling is afhankelijk van het scheepsaanbod. Voor de contra le van het ontwerp van het Naviduct en bijbehorende voorhavens zijn aanvullende studies uitgevoerd naar de golfdoordringing in de zuidelijke voorhaven, deze zijn uitgevoerd door het Waterloopkundig Laboratorium (WL) in 1995 en 1996. Met behulp van golfberekeningen die gemaakt zijn met het diffractiemodel DIFFRAC is gecontroleerd of de golfhoogten nabij de sluisingang de, door het RDIJ gestelde kritieke grens voor de significante golfhoogte, 0,30 m niet overschrijden bij een windsnelheid van 16 m/s (Beaufort 7). Eveneens is voor deze voorhaven in 1995 onderzoek gedaan naar de manoeuvreermogelijkheden van de binnenvaartschepen met het navigatiemodel SHIPMA, dit onderzoek is uitgevoerd door het MSCN (Maritime Simulation Centre Netherlands). Uit deze onderzoeken is geconcludeerd dat het ontwerp van de zuidelijke voorhaven van het Naviduct voldoet wat betreft de golfdoordringing en de manoeuvreermogelijkheden; dit wil zeggen dat geen overschrijding van de gestelde golfhoogtegrens plaatsvindt. Subject ship lockinland navigationqueueing problem To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:10d64d6d-b60d-4f6d-be4d-e11be942cae4 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2001 Verhoeven, K. Files PDF Verhoeven_K.pdf 53.9 MB Close viewer /islandora/object/uuid:10d64d6d-b60d-4f6d-be4d-e11be942cae4/datastream/OBJ/view