Print Email Facebook Twitter Nieuwe methodiek voor internationale-reizigersprognose: Wat beweegt passagiers tussen Nederland en Duitsland? Title Nieuwe methodiek voor internationale-reizigersprognose: Wat beweegt passagiers tussen Nederland en Duitsland? Author Brietzke, D. De Keizer, B. Van Oort, N. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport and Planning Date 2015-12-31 Abstract We reizen vaker, afstanden worden kleiner, reistijden worden korter en comfort wordt steeds belangrijkerÂ…. En wie is er nou niet in Berlijn geweest? De vraag naar internationale verbindingen neemt de laatste decennia sterk toe. Het afgelopen jaar is er zelfs een record aantal reizen gemaakt tussen Nederland en Duitsland. De Europese Unie stimuleert met verschillende projecten duurzaam vervoer, zoals vervoer per trein. Spoorwegnetwerken worden aangelegd voor decennia, reden te meer om te onderzoeken hoe het toekomstige grensoverschrijdende vervoer optimaal ingericht kan worden. Er is echter weinig literatuur en inzicht beschikbaar over markt, reisgedrag en exploitatie van grensoverschrijdend, langeafstandsvervoer. Om deze reden hebben wij de Duits-Nederlandse vervoersmarkt geanalyseerd aan de hand van een literatuurstudie, de grensoverschrijdende elasticiteiten bepaald aan de hand interviews met diverse experts en zijn (maatschappelijke) kosten en baten in kaart gebracht. Deze zijn vervolgens toegepast op de casus intercity Amsterdam Berlijn. Dit traject van 650 kilometer is uitdagend omdat het naast dat het grensoverschrijdend is ook de twee nationale markten bedient. Daarnaast wordt momenteel nagedacht over investeringen in nieuwe materieel op deze corridor. De keuze van het materieel hangt grotendeels af van de ontwikkeling van de reizigersmarkt en de wensen aan het toekomstige treinproduct. Om alternatieve toekomstige treinproducten voor de intercity Berlijn te kunnen toetsen is een methodiek opgezet die een internationale reizigersprognose en een operationele kosten baten berekening combineert. Met vooraf gedefinieerde vervoersvraagelasticiteiten en met het geschikt maken van het bestaande Lijnvoeringsmodel van NS voor grensoverschrijdende toepassing zijn alternatieven, variant van het overslaan van enkele haltes tot aanleg van honderden kilometers nieuwe infrastructuur , doorgerekend. Na berekening van het operationele rendement zijn hier per alternatief de maatschappelijke kosten en baten aan toegevoegd, resulterend in een MKBA van de alternatieven. De resultaten laten zien dat er nog beweging van de modal shift richting de trein mogelijk is (vooral vanuit de auto). Tevens blijkt dat van de onderzochte alternatieven het alternatief met investering in nieuw materieel het beste scoort, zowel operationeel als maatschappelijk. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:16ca7499-fffc-426b-8c55-a06340ec670b Publisher Stichting CVS Source Colloquium vervoersplanologisch speurwerk, CVS2015, Antwerpen (Belgie), 19-20 Nov. 2015 Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) 2015 The Authors Files PDF 321978.pdf 791.34 KB Close viewer /islandora/object/uuid:16ca7499-fffc-426b-8c55-a06340ec670b/datastream/OBJ/view