Print Email Facebook Twitter Twin hub network: Identificatie van kansrijke netwerken Title Twin hub network: Identificatie van kansrijke netwerken Author Kreutzberger, E.D. Konings, J.W. Macharis, C. Meers, D. Faculty Architecture and The Built Environment Department OTB Date 2014-11-27 Abstract Twin hub network gaat over de bundeling rail container stromen van en naar de zeehavens Rotterdam en Antwerpen en van kleinere zeehavens in de range Duinkerken – Amsterdam. Door de bundeling moet het mogelijk worden om grotere treinladingen en/of hogere treinfrequenties te organiseren en meer inland terminals te bedienen. Grotere treinladingen impliceren een efficiënter gebruik van het spoor. Intermodal spoorvervoer wordt concurrerender, er vindt modal shift plaats, goederenvervoer wordt duurzamer, en de territoriale / economische cohesie neemt toe. Ook nemen regionale dispariteiten af omdat Twin hub network ook kleinere stromen, zeehavens en inland terminals van (beter) spoorvervoer voorziet. De bundeling moet plaats vinden door hub-en-spoke netwerken. De hubs bevinden zich in de zwaartepunten van de stromen, namelijk in de regio’s Antwerpen en Rotterdam (en wellicht ook Nord-pas-de-Calais). Op termijn, wanneer het Twin hub netwerk zich ontwikkelt tot iets van enige omvang, bestaan er tal van havenoverschrijdende hub-en-spoke netwerken. Sommige daarvan lopen via de hub Antwerpen, andere via de hub Rotterdam. De vraag is nu welke terminals het Twin hub netwerk moet gaan verbinden en welke hubs gebruikt worden. Een netwerkontwerp vraagstuk dus. In het project valt de vraag uiteen in een korte en een lange termijn vraagstuk. Bij de korte termijn gaat het om de keuze van treinverbindingen voor de pilot in het project. Bij de lange termijn gaat het om de vertaalslag van een stromenmatrix in een set van transportdiensten waaronder Twin hub transportdiensten. Deze paper geeft een overzicht van de aanpakken (Model identificatie kansrijke regio’s, keuzes en onderbouwing pilot netwerk, Euroterminal model, bundling tool, modal shift analyse) en hun onderlinge relatie. De paper geeft ook een summier beeld van enkele resultaten, zoals het pilot netwerk en een voorlopig lange-termijn netwerk. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:231802e7-032f-41a7-a43a-67fd6fdd9677 Publisher VLW Source Bijdrage aan: VLW 2014, Vervoerslogistieke Werkdagen, Breda, 27 en 28 november 2014. Authors version Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) The authors(s) Files PDF 314905.pdf 472.11 KB Close viewer /islandora/object/uuid:231802e7-032f-41a7-a43a-67fd6fdd9677/datastream/OBJ/view