Print Email Facebook Twitter Kansen in Kantoorontwikkeling: Een onderzoek naar het toepassen van LEAN principes in het kantoorontwikkelingsproces Title Kansen in Kantoorontwikkeling: Een onderzoek naar het toepassen van LEAN principes in het kantoorontwikkelingsproces Author Dijke, K.J. Contributor Koolwijk, J.S.J. (mentor) De Jong, P. (mentor) Faculty Architecture Department Real Estate & Housing Programme Design and Construction Management Date 2011-11-08 Abstract In dit onderzoek wordt de toekomstige kantorenmarkt beschreven waarbij initiatieven worden aangedragen om het proces- en organisatiemodel van een kantoorontwikkeling te optimaliseren. Deze initiatieven worden met behulp van de bij Dura Vermeer bekende methode LEAN geformuleerd. Hieruit wordt een strategie voor Dura Vermeer Vastgoed (DVV) ontwikkeld die aansluit op hun huidig beleidsplan. De vastgoedmarkt is een zeer dynamische markt. Veel factoren en actoren hebben invloed op het uiteindelijke resultaat. Het kunnen omgaan met deze veranderende elementen vergt veel kennis, inzicht en ervaring. De huidige kantorenmarkt wordt gekenmerkt door een zeer ruim aanbod en een hoog leegstandscijfer. Op dit moment staat 13,9% van het totale aanbod van 47 miljoen m2 leeg (DTZ 2011). Het aanbod van kantoren is tweeledig. De markt kent een overcapaciteit aan kwantitatieve m2 kantoorruimte terwijl het een tekort heeft aan kwalitatieve m2’s. Locatie, flexibiliteit, het nieuwe werken, nieuwe ICT mogelijkheden, hoogwaardige kwaliteit en bereikbaarheid zijn kenmerken van de (vraag naar) nieuwe generatie kantoren waar tot op heden weinig aanbod in is. Hierdoor is de vraag naar nieuw te ontwikkelen kantoorgebouwen, in bepaalde situaties, te verklaren. De veranderende markt stelt eisen aan het proces en de organisatie van de kantoorontwikkeling. Deze veranderende marktomstandigheden dwingen partijen om zowel op het gebied van de kantoorontwikkeling als m.b.t. de interne processen en organisatie anders naar het proces en de organisatie te kijken. Hoe de kantorenmarkt er in de toekomst uit gaat zien is niet precies te zeggen. De toekomst laat zich niet exact beschrijven. Het is daarom voor een organisatie des te meer van belang om te kunnen anticiperen op de toekomst. DVV als commercieel projectontwikkelaar wil weten hoe zij haar strategie op het gebied van kantoorontwikkeling kan aanpassen op de toekomst. Het gaat om het optimaliseren van interne en externe processen. Met dit onderzoek wordt geprobeerd een hiaat in de literatuur te dichten terwijl er tegelijkertijd gezocht wordt naar de praktische toepasbaarheid van LEAN principes voor kantoorontwikkeling in de initiatief- en ontwikkelingsfase. Hierbij wordt de rol van de ontwikkelaar als uitgangspunt genomen waarbij DVV de organisatie is waarop de LEAN principes worden toegepast om initiatieven te formuleren om het proces- en het organisatiemodel te optimaliseren. Subject kantoorontwikkelingprocesorganisatieLEANValue Stream MappingscenarioplanningkantorenmarktDura Vermeer To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:24d51061-9c4b-49b8-8a8e-6f5772dccabe Embargo date 2011-11-08 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2011 Dijke, K.J. Files PDF P5_Kevin_Dijke_1219758_no ... totaal.pdf 6.2 MB PDF P5_A0_Poster_Kevin_Dijke_ ... 219758.pdf 1.97 MB PDF P5_Presentation_2011-11-08.pdf 8.1 MB Close viewer /islandora/object/uuid:24d51061-9c4b-49b8-8a8e-6f5772dccabe/datastream/OBJ2/view