Print Email Facebook Twitter Ontwerp voor de toekomstige Merwedekering Title Ontwerp voor de toekomstige Merwedekering Author Wijdenes, T. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) Van der Toorn, A. (mentor) Peperkamp, W.J.M. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 2010-06-03 Abstract Door de klimaatveranderingen voorziet de Deltacommissie 2008 problemen voor het Rijnmond gebied. De Maeslantkering en andere stormvloedkeringen zullen vaker moeten sluiten. Ook zullen de rivierafvoeren vaker extreme waardes aannemen. De kans dat een stormvloed samenvalt met een extreem hoge rivierafvoer neemt daarom toe. In het geval van een dergelijke combinatie, kan het rivierwater niet afgevoerd worden naar de Noordzee en ontstaan er problemen voor het Rijnmond gebied. In het deltarapport van de Deltacommissie 2008 wordt een ‘Afsluitbaar Open’ Rijnmond geadviseerd. Deze oplossing houdt in dat ten tijde van een combinatie van stormvloed en extreme rivierafvoer, vier nieuw te bouwen keringen het Rijnmond gebied afsluiten en de rivierafvoer leiden naar het Hollands Diep, de Haringvliet en de grote Zeeuwse wateren. In deze wateren zal het rivierwater tijdelijk geborgen worden en als de stormvloed is gaan liggen zal het rivierwater gespuid worden op de Noordzee. Het doel van dit afstudeerrapport is om een duurzaam en innovatief ontwerp te maken voor de kering in de Beneden-Merwede, de Merwedekering. Om dit ontwerp te maken wordt eerst het huidige systeem onderzocht. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van het watersysteem, de huidige keringen, de stromingen in het gebied en de dijkringen met de betreffende normfrequenties. Ook wordt het ‘Afsluitbaar Open’ Rijnmond plan onderzocht en worden de daaruit volgende randvoorwaarden voor de Merwedekering bepaald. Vervolgens is er naar een geschikt type kering gezocht. In totaal zijn elf mogelijke keringen onderzocht en beoordeeld. Door deze keringen te beoordelen op diverse criteria en te kijken naar de kosten, kan de beste kering bepaald worden. Voor de Merwedekering blijkt dat een sectordeurkering het meest geschikt zijn. Wegens een persoonlijke voorkeur is er echter verder gewerkt met een hydraulische kleppenkering. Er wordt voor gekozen om de kleppen uit te voeren in hogesterktebeton. Hogesterktebeton heeft minder onderhoud nodig dan staal en kost op lifecyclebasis een stuk minder. Tevens zijn er door de hogere sterkte van het beton slanke kleppen mogelijk. In het ontwerp van de kering zijn er veel variabelen, onder andere de diepte van de fundering, de aangrijppunten van de cilinders, het aantal cilinders, de manier van inspectie en de bouwmethode. In het uiteindelijke ontwerp is er gekozen om de cilinders aan te laten grijpen op 6,6m van de onderkant van de klep. In dat geval is het moment in de klep relatief klein en treden er relatief kleine trekkrachten op in de kleppen. Er wordt gekozen om twee cilinders per klep toe te passen. Om de kleppen en de cilinders te kunnen inspecteren worden onder de kleppen compartimenten gemaakt die zijn te bereiken via een tunnel die door de fundering loopt. In de ruststand dienen de kleppen als deksels op de compartimenten. De toegangstunnel kan gecombineerd worden met een fiets- en voetgangerstunnel. Door de kering in twee grote delen prefab te bouwen, kan de kwaliteit van het beton gegarandeerd worden, is er minimale hinder voor de scheepvaart en is er geen bouwput nodig. Bij deze bouwmethode worden de twee delen over het water vervoerd en ter plaatse afgezonken. Door de klep voor te spannen is het mogelijk de klep slank uit te voeren zodat het gewicht van de klep beperkt blijft. Tevens is gebleken dat de optredende trillingen in de klep geen problemen veroorzaken. De totale bouwkosten van de Merwedekering zijn 209 miljoen euro met een afwijking van 30%. Het gepresenteerde ontwerp is een duurzaam ontwerp met betrekking tot de levensduur, de milieuvriendelijkheid, het lagere onderhoud en de slijtage. Tevens is het een innovatief ontwerp met betrekking tot de prefab bouwwijze, de mogelijkheid tot eenvoudige inspectie onder water, de materiaalkeuze en de synergie met andere functies. Subject MerwedekeringAfsluitbaar Open RijnmondHogesterktebetonKleppenkering To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:30221ee2-b2c3-4c06-843b-55afb82dee1b Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2010 Wijdenes, T. Files PDF Eindrapportage.pdf 22.58 MB Close viewer /islandora/object/uuid:30221ee2-b2c3-4c06-843b-55afb82dee1b/datastream/OBJ/view