Print Email Facebook Twitter Een intieme Omhulling, huis voor de dans Amsterdam Noord Title Een intieme Omhulling, huis voor de dans Amsterdam Noord Author Homs, W. Contributor Loehmann, H. (mentor) Meijs, M. (mentor) Faculty Architecture Date 2008-01-25 Abstract Met als bijlage: A0 poster. "...enduring interest should begin with the original amazement of a naive observer. Is it possible for a creature to remain alive inside stone, inside this piece of stone?" Dit citaat uit het boek The Poetics of Space van Gaston Bachelard (1958) is het leidende thema geworden van het ontwerp voor het Danshuis. Wat voor omhulling heeft de danser nodig om geinspireerd te worden bij het maken van een Choreografie? Door een uitgebreid onderzoek naar de eisen van de danser en zijn beleving en waarneming van de ruimte, is het idee ontstaan van de omhulling als ruimtelijk element. De gevel heeft theoretisch gezien een dikte waarin functies opgenomen zijn. [schemas] Het biedt ruimte aan service functies zoals kleedkamers, verkeersruimte en installaties, maar kan ook onderdeel worden van de buitenruimte zoals bij de loggias in de gevel en de buitenkamers aan het binnenplein. De loggias bieden intimiteit en frisse lucht voor de dansers en brengen tegelijkertijd de gevel tot leven. Het indirecte licht dat door de omhulling binnen gelaten wordt is praktisch voor de danser die zo niet afgeleid wordt door de buitenwereld. Dansers beleven en gebruiken de ruimte veel intenser dan de meeste mensen, ze liggen op de vloer, aaien de wand en springen hoog in de lucht. Emotioneel en zintuiglijk zijn ze veel meer verbonden met de ruimte waardoor materialisering, licht en textuur van groot belang is. De massief bakstenen gevel gaat in de binnen ruimte een confrontatie aan met de betonnen hoofddraagconstructie. Een afwisseling van textuur, kleur en lichtinval zorgt voor een afwisseling in ervaring en emotie. Betonkernactivering zorgt in de wand en het plafond voor een aangename stralingswarmte en een prettig oppervlak om tegenaan te leunen. Naast de studios zijn er toegevoegde functies, Fitness, Discotheek, Bar, Thermaal bad en het Theater, die zorgen voor de nodige ontspanning voor de danser. Deze functies zijn ook publiek toegankelijk wat zorgt voor extra financi draagkracht. De publieke functies liggen aan de buitenruimtes om het gebouw heen die ook gebruikt kunnen worden als spontane oefenruimtes. De studios zijn ondergebracht in drie torens die als metafoor staan voor dansende lichamen aan het IJ, de volumes van de torens gaan een relatie met elkaar aan door verbindingen met bruggen op verschillende niveaus. In die bruggen kunnen dansers hun rek en strek oefeningen doen zodat er een visuele relatie ontstaat tussen bezoeker en danser. De kleine foyer en de kantine vormen het centrale ontmoetingspunt tussen danser en publiek in het gebouw. Het karakter van het gebouw verwijst terug naar het industri verleden van de havens. Een representatieve toevoeging in de culturele ontwikkeling aan de noord oever van het IJ naast de NDSM werf, het nieuwe filmmuseum en het culturele centrum in noord. Subject dansinteriortheoriewaarnemingAmsterdam To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:329031b5-09bb-4bfd-a662-6cfe19612a83 Publisher TU Delft, Architecture, Architecture Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2008 W. Homs Files PDF arc_homs_2008.pdf 59.53 MB Close viewer /islandora/object/uuid:329031b5-09bb-4bfd-a662-6cfe19612a83/datastream/OBJ/view