Print Email Facebook Twitter Verruiming van de toegangsgeul naar Tees Port Title Verruiming van de toegangsgeul naar Tees Port Author Wolters, M.A. Contributor Groenveld, R. (mentor) Van de Graaff, J. (mentor) Van Doorn, J. (mentor) Ligteringen, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1997-08-01 Abstract In deel A wordt beschreven hoe de benodigde geulbreedte kan worden bepaald. De benodigde geulbreedte is bepaald met behulp van een fast-time simulatie model: SHIPMA . SHIPMA is een fast-time simulatieprogramma, waarmee gesimuleerd wordt hoe goed een schip de gewenste route kan afleggen onder verschillende omstandigheden. De geulbreeedte die het schip nodig heeft kan uit de door het schip gevolgde route bepaald worden. Het grootste schip dat de haven (met een geulbreedte van 244 m) kan bezoeken volgens de SHIPMA berekening is een schip van 310 m lang en 55 m breed. Ter vergelijking is er ook een geulbreedte bepaald met behulp van richtlijnen van het PIANC. Volgens de PIANC-richtlijnen kan een iets breder schip, namelijk 55,5m breed, toegelaten worden. Men wil met schepen varen met een breedte van maximaal 55m. De huidige geul is dus breed genoeg om aan die wensen te voldoen. In deel B van dit afstudeerwerk wordt nagegaan wat de benodigde underkeel clearance is voor de voorgedragen schepen. Om de geuldiepte te kunnen bepalen moet eerst de benodigde underkeel clearance van de schepen worden bepaald. In dit onderzoek is er voor gekozen om met een semi-probabilistische methode te werken, de methode van Kimon. Met de methode van Kimon is underkeel clearance berekend, die hoort bij een kans dat het schip tijdens de passage de bodem raakt, van 1%. benodigde underkeel clearance varieert van 1,82m tot 2,08m voor een schepen met een diepgang van respectievelijk 17m en 23m, bij golven tot 2,25m hoog. Voor de toelating van schepen met een diepgang van meer dan 17,5m moet de vaargeul verdiept worden. In deel C is onderzocht wat de effecten zijn van de geulverdieping op de hoeveelheid sedimentatie in de vaargeul. De geulvarianten die onderzocht worden zijn de een geul met de huidige geulafmetingen en twee verdiepte varianten, die respectievelijk 2m en 6m dieper zijn dan de huidige geul. Om het sedimenttransport over een gebaggerde geul te berekenen heeft Bijker een eenvoudige transportformule bedacht. Met een eenvoudige berekening kan de hoeveelheid sedimenttransport, onder stroming en golven, buiten de geul en boven de geul worden berekend. Het verschil tussen beide hoeveelheden is de hoeveelheid gesedimenteerd materiaal in de geul. Deze hoeveelheid sediment moet gebaggerd worden om de benodigd geuldiepte voor de scheepvaart te kunnen garanderen. Uit de berekening blijkt duidelijk dat de hoeveelheid sediment in de approach channel (het stuk geul buiten de golfbrekers) bij geulverdieping zal toenemen. Zeker bij een geulverdieping van zes meter is de toename groot, namelijk meer dan 100%. Deze toename voor het onderhoudsbaggerwerk zal extra kosten met zich meebrengen en ook hinder voor de scheepvaart. Dit zijn ongewenste effecten. Op de river channel (het beschutte gedeelte van de geul) zal de hoeveelheid sediment nauwelijks veranderen. Het sediment dat daar wordt afgezet komt voor 70% met de vloedstroom mee. Bij een geulverdieping blijft de grootte van de vloedstroom ongeveer gelijk en zo ook de getransporteerde hoeveelheid sediment. De andere 30% sediment wordt aangevoerd door de rivier. Ook aan deze hoeveelheid zal door geulverdieping niet veel veranderen. Subject TeesUnited Kingdomentrance channelchannel dimensionsnautical requirements To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:53685329-9626-46a8-a0e1-58f9cf0ef1b4 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1997 Wolters, M.A. Files PDF Wolters1997.pdf 12.6 MB Close viewer /islandora/object/uuid:53685329-9626-46a8-a0e1-58f9cf0ef1b4/datastream/OBJ/view