Print Email Facebook Twitter Ontwikkeling van het voertuigsimulatieprogramma ADVANCE Title Ontwikkeling van het voertuigsimulatieprogramma ADVANCE: Deel A: methodiek en opbouw en deel B: modellering en evaluatie Author Verkiel, M. Contributor van Herwerden, J.L. (mentor) Wilgenhof, J.D. (mentor) Faculty Mechanical, Maritime and Materials Engineering Department Marine and Transport Technology Programme Ship Design, Production and Operation Date 1997-05-21 Abstract Door de steeds strengere milieuwetgeving wordt het voor ontwerpers van aandrijflijnen in voertuigen steeds belangijker cm een aandrijflijn te ontwerpen met het oog op een laag energieverbruik en een minimale hoeveelheid emissies. Hierdoor worden de toegepaste componenten en de opbouw van aandrijflijnen steeds complexer. Door gebruik te maken van computersimulaties kan men complexe aandrijvingen makkelijker doorrekenen. Hierdoor kunnen sneller ontwerpkeuzes gemaakt worden, waarmee veel ontwerpkosten bespaard worden. Ook kan de dimensionering van de verschillende componenten beter afgestemd worden op de ,gebruikseisen van het voertuig. Binnen TNO-Wegtransportmiddelen (TNO-WT) wordt reeds gebruik gemaakt van modellen. Dit zijn voornamelijk afzonderlijke aandrijflijncomponentmodellen 'en verkeersmodellen. De binnen TNO-WT gebruikte voertuigsimulatieprogramma's zijn niet modulair en kunnen niet universeel toegepast worden. De wens van TNO-WT is daarom om een voertuigsimulatieprogramma te ontwikkelen, dat prestaties, energiegebruik en emissiegedrag van voertuigen kan berekenen. Hierbij meet elke denkbare aandrijflijn op een modulaire manier opgebouwd kunnen worden uit individuele componentmodellen. Voor de ontwikkeling van het programma is een studie gemaakt van de mogelijke aandrijflijnen en de specifieke eisen aan een voertuigsimulatieprogramma die hieruit voortvloeien. Aan de hand van deze eisen zijn de mogelijke simulatiemethoden bestudeerd. Ook zijn de mogelijkheden voor het verbinden van de individuele componentmodellen onderzocht. Hierbij is voor mechanische en elektrische componenten de meest geschikte ,methode gekozen., Aan de hand van de eisen is het voertuigsimulatieprogramma Advance (Automotive DriVeline Analysis and Concept Evaluation) ontwikkeld. Het programma maakt gebruik van de oorzaak-gevolg simulatie-methode. Dit houdt in dat het voertuig door een chauffeurmodel naar de gewenste snelheid wordt geregeld. Met deze methode zijn voertuigmodellen universeel en modulair op te bouwen. De individuele componentmodellen zijn op een vastgelegde manier opgesteld, om een onderlinge verbinding zonder problemen mogelijk te maken. Er is voor gekozen om Advance te implementeren in de programmeeromgeving Matrixx-Systembuild. Hiermee is een grafische interface voorhanden, waardoor een duidelijk overzicht op' de modellen mogelijk is. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:550fbbc2-dd11-40e9-9319-bb44fe787927 Report number OEMO 96/09 Embargo date 2012-12-31 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1997 Verkiel, M. Files PDF OEMO-96-09.pdf 39.43 MB Close viewer /islandora/object/uuid:550fbbc2-dd11-40e9-9319-bb44fe787927/datastream/OBJ/view