Print Email Facebook Twitter Overkluizing A28 te Amersfoort: Integratie van een snelweg in de omgeving Title Overkluizing A28 te Amersfoort: Integratie van een snelweg in de omgeving Author Huneker, S.L. Contributor Vambersky, J.N.J.A. (mentor) Hansen, I.A. (mentor) Soeter, J.P. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Design and Construction Date 2010-10-19 Abstract In Amersfoort levert de A28 aan de oostkant van de stad grote overlast op voor de bewoners van de Verdiweg en achterliggende bebouwing. De toenemende geluidsoverlast en luchtverontreiniging als gevolg van een groeiend verkeersaanbod belemmeren niet alleen de groei van de stad, maar ook een verbreding van de weg zelf, waardoor de bestaande congestieproblemen niet kunnen worden opgelost. Langs de oostkant van de A28 wordt een natuur- en recreatiegebied genaamd De Schammer gerealiseerd. Er wordt onderzocht of het (plaatselijk) overkappen van de snelweg A28 om de overlast in de omgeving te verminderen en de samenhang tussen Amersfoort en De Schammer te versterken maatschappelijk-economisch haalbaar is. Hierbij wordt bovendien gestreefd naar meervoudig ruimtegebruik. Bij de A28 bij Amersfoort is er sprake van bebouwing aan de westkant en het aan te leggen natuurgebied aan de oostkant. De locatie kent veel beperkingen. De snelweg kruist ter plaatse met een tweetal waterwegen, de Barneveldse Beek en het Valleikanaal, en kent een hoge dichtheid van aansluitingen op het onderliggende wegennet. Ook zal gezien de ligging van de A28 in het Nederlandse en Europese wegennet de weg open moeten blijven staan voor het transport van gevaarlijke stoffen. De waterwegen maken een gedeeltelijk verdiepte ligging van de snelweg lastig en de aanwezigheid van gevaarlijk transport door de overkluizing belemmert uit veiligheidsoverwegingen het opnemen van aansluitingen in de overkluizing. Het onderbreken van de overkluizing ter plaatse van deze barrières is geen optie, daar het nut van de overkapping in dat geval grotendeels verdwijnt. Enkel bij een langere overkluizing zal de luchtverontreiniging worden verminderd. Bovendien ontstaat er een onrustig wegbeeld voor de weggebruiker bij de dan vele onderbrekingen. Om een langere overkluizing mogelijk te maken moet de aansluiting van de A28 op het onderliggende wegennet worden aangepast. De aansluiting Leusden vervalt en zal worden opgevangen door een verbeterde ontsluiting van Leusden via de aansluiting Leusden-Zuid. Door deze aanpassing wordt het gedeelte A28 tussen Leusden en Amersfoort onderdeel van de overkluizing. Een overkluizing kan boven maaiveld zowel licht als zwaar worden uitgevoerd. Om te voorkomen dat een overkluizing een barrière blijft vormen zal deze tenminste deels zwaar uitgevoerd moeten worden. Er ontstaat in dit geval een tunnelconstructie al dan niet onder maaiveld. Door de bovenzijde van de overkluizing een tweede functie te geven ontstaat er meervoudig ruimtegebruik en wordt de overkluizing beter geïntegreerd in de omgeving. Hierbij dient voldaan te worden aan de externe veiligheid voor de personen in de directe omgeving van de overkluizing. Er worden verschillende opties voor meervoudig ruimtegebruik onderzocht en ook het bebouwen van de overkluizing is een reële optie. Dit kan door, zoals vaker toegepast, over de weg heen te bouwen met de fundering naast de eigenlijke weg, of door boven de weg te bouwen op een aparte draagconstructie. Aan de hand van enkele uitgangspunten kan een draagconstructie worden ontworpen welke tussen de bebouwing en de daadwerkelijke overkluizing wordt geplaatst. Op deze manier is ook woningbouw op de overkluizing mogelijk. Het toepassen van meervoudig ruimtegebruik op de overkluizing draagt mee aan de opbrengsten uit planontwikkeling. Het toepassen van een geheel zware overkluizing, welke het Valleikanaal onderlangs kruist voldoet het best aan de beoogde doelstellingen. De aanwezigheid van de eveneens verbrede A28 is geminimaliseerd en de omgeving kan grotendeels vrij worden ingericht. De haalbaarheid van een overkluizing is vooral afhankelijk van de economische waarde die toegekend wordt aan de maatschappelijke baten van de overkluizing voor de omgeving. Subject overkluizingoverkappensnelwegtunneloverkappingoverkluizenmeervoudig ruimtegebruikveiligheid To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:55263be3-5134-44e4-b6af-1e6c6a0d442d Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2010 Huneker, S.L. Files PDF Eindrapport_definitief.pdf 14.46 MB Close viewer /islandora/object/uuid:55263be3-5134-44e4-b6af-1e6c6a0d442d/datastream/OBJ/view