Print Email Facebook Twitter Omvang en milieu-impact van een vaak vergeten vervoersegment, langeafstandsvervoer van personen Title Omvang en milieu-impact van een vaak vergeten vervoersegment, langeafstandsvervoer van personen Author Van Goeverden, C.D. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 2015-11-19 Abstract In onderzoek en beleid op het gebied van personenvervoer is het langeafstandsvervoer stiefmoederlijk bedeeld. Gezien de lage frequentie waarmee we reizen naar bestemmingen ver weg maken is dit begrijpelijk. Maar aangezien de afstanden per reis veel langer zijn dan in het korteafstandsvervoer neemt het langeafstandsvervoer mogelijk een substantieel deel van de vervoerprestatie voor zijn rekening en zou het in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de afstandsgerelateerde energie- en klimaatproblematiek van het verkeer. In deze paper wordt voor de twee CVS-landen, Nederland en Vlaanderen, een schatting gemaakt van de omvang van het langeafstandsvervoer van personen en van de broeikasgassen die daarbij worden uitgestoten. Zowel absolute cijfers als aandelen in de totale personenmobiliteit c.q. de door het personenvervoer uitgestote broeikasgassen worden bepaald. Lange afstand wordt gedefinieerd als 100 km of meer hemelsbreed. Het bepalen van de omvang van het langeafstandsvervoer is lastig. Onderzoeken naar het dagelijks verplaatsingsgedrag blijken dit vervoer flink te onderschatten, in het bijzonder de wat langere reizen >400 km, terwijl speciale langeafstandsonderzoeken gebaseerd op een retrospectieve enquête die een langere periode bestrijkt juist de wat kortere langeafstandsreizen niet goed registreren. In onze analyse maken we gebruik van beide typen onderzoek: de dagelijkse verplaatsingsonderzoeken van Nederland en Vlaanderen (MON en OVG) en een retrospectief langeafstandsonderzoek. Dit laatste is het EU-brede DATELINE onderzoek dat uitgevoerd is in 2001/2002. Met gebruik van data uit beide typen onderzoek hebben we volumina bepaald voor 2001/2002. Op basis van statistieken over de ontwikkelingen in het gebruik van vervoerwijzen voor lange afstand hebben we een update gemaakt voor 2013. Zo wordt ook inzicht verkregen in de ontwikkelingen in de tijd. De resultaten zijn voor Nederland en Vlaanderen tamelijk gelijkluidend. Langeafstandsreizen maken slechts 1-1,5% uit van alle reizen maar nemen 45% van de gereisde kilometers voor hun rekening en leveren een bijdrage van ca. 50% aan de uitstoot van broeikasgassen. Bovendien is dit vervoer groeiende terwijl het vervoer over korte afstand stagneert. Deze resultaten suggereren dat de langeafstandsmobiliteit meer aandacht verdient dan het momenteel krijgt. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:582b43a5-5cfa-4293-b941-b8785131e026 Publisher Stichting CVS Source CVS2015: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Antwerpen, Belgium, 19-20 November 2015 Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) 2015 De Auteurs Files PDF 322302.pdf 206.7 KB Close viewer /islandora/object/uuid:582b43a5-5cfa-4293-b941-b8785131e026/datastream/OBJ/view