Print Email Facebook Twitter Tweelagenmodellering van een kustprofiel in een variërend golfveld Title Tweelagenmodellering van een kustprofiel in een variërend golfveld Author Kuyl, M. Contributor Van de Graaff, J. (mentor) Van der Biezen, S.C. (mentor) Steetzel, H.J. (mentor) D' Angremond, K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-04-01 Abstract Bij de bestudering van kusttransport processen is er nog steeds behoefte aan eenvoudige modellen waarmee deze processen gemodelleerd kunnen worden. Een dergelijk model is het lagenmodel (Bakker, 1968). Het lagenmodel is onder andere bruikbaar voor het berekenen van dwarstransporten die optreden door een verstoring van een kustprofiel. De modellering kan op een tijdschaal van maanden tot enkele jaren goede resultaten opleveren. In deze afstudeerrapportage zijn de bevindingen vastgelegd van een studie naar de mate waarin een tweelagenmodel toegepast kan worden in een situatie waarin sprake is van in de tijd veranderende golfcondities. Door middel van simulaties met UNIBEST-TC is een dynamisch evenwichtsprofiel bepaald dat behoort bij het gesimuleerde golfklimaat. Van dit evenwichtsprofiel is een tweelagenmodellering gemaakt. De bij deze lagenmodellering horende evenwichtslengte blijkt met constant in de tijd te zijn. De oorzaak hiervan is dat er in een dynamisch evenwichtsprofiel nog steeds dwarstransporten optreden. Het evenwichtsprofiel wijkt ieder tijdstip steeds weer iets af van het voorgaande profiel. Echter beschouwd over een periode van enkele jaren is er een gemiddeld profieI te herkennen. Bij dit profiel hoort dan een gemiddelde evenwichtslengte. Het verloop van de evenwichtslengte in de tijd laat een regelmatige slingering om deze gemiddelde evenwichtslengte zien. In het evenwichtsprofiel zijn verschillende verstoringen aangebracht. Hierbij gaat het om zoweI zandsuppleties aIs ontgravingen. Het gedrag van deze verstoringen is berekend met behulp van UNIBEST-TC. Binnen het modelgebied zijn van deze berekeningen lagenmodelleringen gemaakt. Er is stapsgewijs oak gevarieerd met de twee individuele Iaagdiktes binnen de modelleringen. In de Iagenmodelleringen is zo voor de verschillende verstoringen het verloop van het lengteverschil tussen de twee lagen bepaald. Vervolgens zijn de berekende verlopen aangepast waardoor beter te zien is welke transporten alleen door de verstoringen warden veroorzaakt. De autonome transporten zijn uit het verloop van het evenwichtshersteI gehaald. Van alle modelleringen is via de methode van curve-fitting bepaald voor welke waarden van de dwarstransportcoefficienten, de berekeningen het best aansluiten op de theorie uit het lagenmodel. Op deze manier is getracht een zo goed mogeIijk inzicht te verkrijgen in het gedrag van deze coefficienten binnen de verschillende modelleringen. De uiteindelijke resultaten Iaten zien dat de berekeningen met zonder meer aansluiten op de theorie. Daarom is getracht te bepalen in welke situaties welke modelleringen het best aansluiten op de theorie. Tot slot is er beschreven waarin het gedrag van de modeIIeringen van de verschillende verstoringen van elkaar verschillen. Subject coastal morphologysediment tranportcross shore transport To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:59ca3c16-6001-4c96-8e8b-2008e5899af7 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 Kuyl, M. Files PDF Kuyl.pdf 7.82 MB Close viewer /islandora/object/uuid:59ca3c16-6001-4c96-8e8b-2008e5899af7/datastream/OBJ/view