Van weten en willen, naar dóen: Interventies voor een lerende en innovatieve organisatie

report
De volgende quote van Peter Senge (The Fifth Discipline, 2010) geeft perfect weer dat organisaties die willen floreren, betrokken medewerkers nodig hebben die zich een leven lang blijven ontwikkelen: “The organizations that will truly excel in the future will be the organizations that discover how to tap people’s commitment and capacity to learn at all levels in the organization.” Een ‘leven lang ontwikkelen’ staat hoog op de agenda van nationale partijen zoals de Nederlandse overheid (o.a. Koolmees, 2020; Van Gennip, 2022) en de Sociaal-Economische Raad (o.a. SER, 2019a; 2020a). Ook internationale partijen zoals de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD, 2021) en het World Economic Forum (WEF, 2020) geven aan dat een ‘leven lang ontwikkelen’ essentieel is om uitdagingen op de arbeidsmarkt en in de samenleving het hoofd te bieden. De grote aandacht voor het thema wordt gevoed door technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, artificial intelligence en andere innovaties. Hierdoor veranderen taken die mensen in hun werk doen, verdwijnt een deel van de taken en ontstaan er nieuwe taken. Ook maatschappelijke uitdagingen maken een leven lang ontwikkelen noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie en de uitdaging om op een duurzame manier met grondstoffen en afval om te gaan. Hierdoor ontstaat nieuw werk of mismatches tussen het werk dat gedaan moet worden en mensen die de juiste kennis en vaardigheden hebben om dat werk uit te voeren. Hiervoor is het van belang dat organisaties leren, omscholen, of een andere inrichting van de werkzaamheden mogelijk maken. Ook het samen nadenken over innovaties is van belang om als organisatie toekomstbestendig te blijven.
TNO Identifier
982642
Publisher
TNO
Collation
41 p.
Place of publication
Leiden