Print Email Facebook Twitter Kosten-batenanalyse dynamische wegverlichting: Analyse van verkeerskundige en overige effecten en toepassing op het hoofdwegennet Title Kosten-batenanalyse dynamische wegverlichting: Analyse van verkeerskundige en overige effecten en toepassing op het hoofdwegennet Author Winkel, E. Contributor Van Zuylen, H.J. (mentor) Folles, E. (mentor) IJsselstijn, J. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 1999-01-21 Abstract In deze kosten-batenanalyse zijn acht verlichtingsalternatieven met elkaar vergeleken, die zijn toegepast op een zgn. kerngroep, die bestaat uit het hoofdwegennet in de randstad plus de achterlandverbindingen, en de restgroep, waarin de overige wegen van het hoofdwegennet. Er werd uitgegaan van toepassing in 2005 en een levensduur van 20 jaar. De alternatieven waren: geen verlichting; conventionele verlichting; 20%niveau; 100% niveau; 200% niveau; 20-100% niveau (met schakelregime); 100-200% niveau (met schakelregime); 20-100-200% niveau (met schakelregime). De belangrijkste effecten van verlichting bleken aanlegkosten, energiekosten, milieulasten (C02 - uitstoot) en exploitatiekosten aan de zijde van de kosten en verminderde verkeersonveiligheid aan de kant van de baten. Een capaciteit verhogend effect bleek op de onderzochte wegen niet van toepassing te zijn. De wegen die in deze kba van verlichting zijn voorzien, voldoen aan het intensiteitscriterium voor verlichting. Dat houdt in dat er in een maatgevend spitsuur op een rijbaan per strook minstens 1500 voertuigen per uur passeren. In 2005 is wat nu 1200 voertuigen is, inmiddels gestegen tot 1500, zodat er met de 1200-wegvakken gerekend werd. In de kerngroep kwam 101,98 km in aanmerking voor verlichting, in de restgroep 102,77 km. Wanneer ook natuurgebieden zouden zijn meegenomen was dat 176,54 resp. 170,96 km geweest. De uitkomst van de kba luidt dat 20% verlichting de hoogste contante waarde heeft. Die waarde ligt in de orde van enkele miljoenen guldens, maar kan worden beïnvloed door verschillende onnauwkeurigheden. Daarom wordt aanbevolen nader onderzoek te doen naar de vermindering van de verkeersonveiligheid bij 20% verlichting en de aanlegkosten van 20% verlichting. Het is mogelijk dat daardoor het 20-100% alternatief of conventionele verlichting beter scoren. Ten aanzien van de absolute uitkomst in termen van winst of verlies bestaat een vrij grote onzekerheid door de grote invloed van de waardering van verminderde verkeersonveiligheid. Subject Dynamische wegverlichtingKosten-batenanalyseHoofdwegennet To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:76b553e8-d600-4671-9f21-59ce83e135ea Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Winkel, E. Files PDF Kosten-batenanalyse_Thesi ... l_1999.pdf 41.57 MB Close viewer /islandora/object/uuid:76b553e8-d600-4671-9f21-59ce83e135ea/datastream/OBJ/view