Print Email Facebook Twitter Stimulering provinciale binnenvaart door (dynamisch) verkeersmanagement en aanpak knelpunten Title Stimulering provinciale binnenvaart door (dynamisch) verkeersmanagement en aanpak knelpunten Author Van der Hoog, C. Contributor Ligteringen, H. (mentor) Daamen, W. (mentor) Wolters, M. (mentor) Böcker, L. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Programme Hydraulic Engineering Date 2010-11-10 Abstract De provincie Zuid-Holland wil de bereikbaarheid van de regio waarborgen en daarom het goederenvervoer over water stimuleren. Dit afstudeeronderzoek bevat een netwerkanalyse om de knelpunten bloot te leggen. Het aanbod van de infrastructuur heeft beperkingen. Vernauwingen, krappe bruggen, scherpe bochten en spitsuursluitingen zorgen er voor dat de gemiddelde reistijd van een schip laag is. Voor een betere benutting van de vaarweg dient ook de vraag naar vervoer over water te steigen. Naast korte en betrouwbare reistijden is het belangrijk dat bedrijven zich dicht bij de vaarweg vestigen en een losvoorziening hebben aan het water. Qua oplossing voor een snellere en betrouwbaardere reistijd kunnen knelpunten opgelost worden door de vaarweg en bruggen te laten voldoen aan een bepaald profiel. Daarnaast hebben sommige gemeenten het plan om de industrielocaties te verplaatsen. Ook het opheffen van de spitsuursluiting zorgt voor een vlottere reistijd. Echter een spitsuursluiting is ingesteld om de wachttijd van kruisend verkeer te voorkomen. Voor de vaarweg van Rotterdam naar Den Haag is een model-studie gemaakt, waarbij diverse scenario’s zijn door-gerekend. De gemiddelde reistijd, afwijking van de reistijden en de wachttijden voor het kruisend wegverkeer vormen de belangrijkste uitvoer. Uit deze modelstudie bleek dat de beoogde reistijdverkorting (circa 10%) alleen gehaald kan worden als er gesleuteld wordt aan de spitsuursluiting. Echter de wachttijden voor het kruisend verkeer neemt toe. Om de wachttijd te beperken dient voor enkele stroomwegen de spitsuursluiting gehandhaafd te blijven. Daarnaast dient men een maximale openingsduur van 5 minuten te hanteren. Echter door deze maatregelen moet men ook een aantal fysieke knelpunten, zoals vernauwingen en een scherpe bocht, oplossen om zo de gewenste reistijd te halen. Subject binnenvaartverkeersmanagementvaarwegen To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:819cf0e3-4049-4ffe-931b-8d0275325b90 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2010 Van der Hoog, C. Files PDF afstudeerrapport.pdf 5.03 MB Close viewer /islandora/object/uuid:819cf0e3-4049-4ffe-931b-8d0275325b90/datastream/OBJ/view