Print Email Facebook Twitter eInsight 2 Title eInsight 2 Author Saboerali, R. Shih, L.J. De Goede, J.L.M. Contributor Zaidman, A.E. (mentor) Van Helden, A. (mentor) Faculty Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science Department Computer Science Programme Technische Informatica Date 2014-07-09 Abstract Autohulpdienst Broekmans is een bedrijf van 35 werknemers gevestigd in Venlo en Roermond. Het bedrijf is de laatste paar jaar sterk gegroeid en kan zijn administratie niet meer bijhouden. Hierom is afgelopen jaar een bachelorproject gestart bij Adecs Airinfra om de administratieproblemen op te lossen door deze te digitaliseren. Drie studenten van de TU Delft hebben toen eInsight ontwikkeld, een app en website bedoeld voor hetnregistreren van uren van werknemers, zodat het management inzicht krijgt in de bedrijfsactiviteiten. Dit product is echter nooit in gebruik genomen, vanwege interne, organisatorische problemen. Het werd bovendien duidelijk dat eInsight problemen bevat op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en synchronisatie. Ook was er behoefte aan nieuwe functionaliteiten. Hierom is dit project gestart, genaamd eInsight 2, dat als doel heeft deze problemen op te lossen en de nieuwe functionaliteiten aan het product toe te voegen. In het project is begonnen met het maken van een aanpak. Hierin is vastgesteld dat er eerst een oriëntatiefase plaatsvindt, gevolgd door het vaststellen van de eisen. Daarna wordt begonnen met het maken van het softwareontwerp en het daadwerkelijk implementeren van de software. Er wordt gewerkt volgens de scrummethodiek, wat betekent dat er elke twee weken een sprint is waarvan aan het einde getest en geverifieerd wordt met de opdrachtgever of het opgeleverde voldoet aan de eisen. Naar aanleiding van de analyse is besloten de app opnieuw op te bouwen. Het zou langer duren om de app om te bouwen dan om opnieuw te beginnen. Op de synchronizer aan de serverkant wordt op de huidige software voortgebouwd, omdat het te risicovol is opnieuw te beginnen gezien de onbekendheid met de gebruikte frameworks. In de eerste sprint zijn de eisen van het product in samenwerking met de klant vastgesteld. Daarna is begonnen aan het ontwerp van het product en aan de implementatie. Dit is na vier sprints voltooid. Er zijn tijdens het project veel acceptatietests uitgevoerd waar veel waardevolle feedback uit is gehaald. Uit de discussie blijkt dat de planning aan het begin van het project te optimistisch was. Het proces verliep soepel en technisch is er nog het één en ander op te merken. Belangrijk onderdeel is het logboek: in eerste instantie was dit een must-have, na testen bleek dat er eigenlijk geen behoefte aan was. Verder had de analyse aan het begin van het project beter gekund. In de appdatabase zijn tijdens het project problemen ontstaan met het uniek houden van records bij het gebruik van meerdere apparaten door een werknemer. Ook was een beter ORM-framework voor Android wenselijk geweest. Aan de interfacekant was het nuttiger om de code op te delen in meer verschillende activiteiten. Ten slotte bleek dat het beter was geweest om direct aan het begin geen Android 2.3.3 te ondersteunen, iets wat nu op de helft van het project is besloten, vanwege de ondervonden problemen met de interface. Uit de eerste feedback van SIG bleek dat eInsight 2 net geen drie sterren scoort. Er zijn verschillende aanbevelingen gedaan: de synchronizer zou herschreven kunnen worden voor betere integratie met de managementportal. Beide onderdelen doen veel hetzelfde, maar net even anders. Dat vermindert de onderhoudbaarheid. Aan de appkant worden meerdere interne databases per gebruiker aangemaakt. Beter is om de UUID die nu alleen voor werkdagen wordt gebruikt ook voor (sub)activiteiten te implementeren. Wat betreft de grafische interface kan in de zijbalk op een tablet in de toekomst een andere kleur worden gebruikt die minder afleidt. In de conclusie wordt duidelijk dat het project geslaagd is. Met de app is het mogelijk om van begin tot eind de werkdag van een werknemer vast te leggen en dat in real-time de (sub)activiteiten met de server gesynchroniseerd kunnen worden en inzichtelijk zijn op de managementportal. Ook zijn de reacties, van de chauffeurs en werknemers die de app testten, positief. Het proces is goed verlopen: Autohulpdienst Broekmans is dicht betrokken geweest bij de ontwikkeling van de app. Hetzelfde geldt voor het interne proces in het team. Subject boekhoudingadministratieappAndroidC#ASP.NET MVCEntity Framework To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:82114981-68cb-4417-99aa-b767b446a5d4 Part of collection Student theses Document type bachelor thesis Rights (c) 2014 Saboerali, R.Shih, L.J.De Goede, J.L.M. Files PDF eindverslag_bacheloreindp ... nsight.pdf 8.63 MB Close viewer /islandora/object/uuid:82114981-68cb-4417-99aa-b767b446a5d4/datastream/OBJ/view