Print Email Facebook Twitter Risicoanalyse maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen Title Risicoanalyse maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen Author De Kruijk, D.S. Contributor Duijvestijn, A.M.W. (mentor) Kuijper, H.K.T. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Vrouwenvelder, A.C.W.M. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-06-01 Abstract In opdracht van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, wordt een beleidsanalyse naar de maritieme toegang tot de havens van Gent en Terneuzen uitgevoerd. Deze risicoanalyse vormt een onderdeel van de beleidsanalyse. Het hoofddoel van deze risicoanalyse is het leveren van een bijdrage aan het besluitvormingsproces rond de verschillende beleidsvarianten. Deze studie doet uitspraken vanuit risicoanalytisch oogpunt over de wenselijkheid van de verschillende ontwikkelingsvarianten. Zij zullen worden meegnomen in een multi criteria analyse in de totale beleidsanalyse.Per deelsysteem worden aan de hand van de FMEA (Failure Modes & Effect Analyses) analysetechnieken de potentiele risico's bepaald. Deze worden schematisch weergegeven in foutenbomen. De meest ongewenste gebeurtenis, de topgebeurtenis is gedefinieerd als: Het ontstaan van beperkingen voor de ontwikkeling van de havens van Gent en Terneuzen. Een zevental ongewenste gebeurtenissen leidt tot deze topgebeurtenis, namelijk: ongewenste congestie voor de scheepvaart, ongewenste stremming van de scheepvaart, ontoelaatbaar intern risico, ontoelaatbaar extern risico, ontoelaatbare beinvloeding van het milieu, ontoelaatbare beinvloeding van de waterhuishouding op het kanaal en ongewenste stremming van de kanaalkruisende infrastructuur. Op basis van de ongevalsanalyse worden de volgende conclusies en I aanbevelingen gedaan: Bij tijdige aanpassing van de infrastructuur hoeft toename van de verkeersintensiteit niet te leiden tot een hogere ongevalskans per vaartuigkilometer of per elementaire verkeersituatie. Bij een toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de maritieme toegang bieden alleen brongerichte maatregelen uikomst bij verlaging van het nSlCO. Bijna 29 % van de ongevallen bij de Westsluis worden veroorzaakt door omgevingsfactoren. De bouw van een tweede zeesluis kan de ongevalsfrequentie als gevolg van omgevingsfactoren verlagen. De omgevingsfactoren die in de huidige Westsluis als belangrijke ongevalsoorzaak gelden moeten dan bij de nieuwe zeesluis zoveel mogelijk moeten worden vermeden. Ter plaatse van de bruggen over het kanaal Gent - Temeuzen wordt een verhoogde ongevalsfrequentie waargenomen. Vervanging van deze bruggen zal een verlaging van het aantal ongevallen tot gevolg hebben. In 82 % procent van de ongevallen met schepen op het kanaal Gent Temeuzen is sprake van een aanvaring met een gemeerd schip. Uitbreiding van het aantal wachtplaatsen zal daarom tot een toename van het aantal ongevallen leiden. Een groot deel van deze ongevallen wordt veroorzaakt door de inrichting van de wachtplaatsen. Om deze reden wordt geadviseerd veel aandacht te besteden aan de inrichting van eventueel nieuwe wachtplaatsen. Meer dan 40 % van de ongevallen op het kanaal wordt veroorzaakt door omgevingsfouten. De verwachting is daarom dat verbreding van het kanaal een reductie van het ongevalsrisico zal opleveren. Subject access channelinland navigationrisk analysis To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:83767c2f-2a75-47f3-a4ad-315dd5034346 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 De Kruijk, D.S. Files PDF Kruijk.pdf 9.79 MB Close viewer /islandora/object/uuid:83767c2f-2a75-47f3-a4ad-315dd5034346/datastream/OBJ/view