Print Email Facebook Twitter Verkeersafwikkeling in het aanloopgebied van Rotterdam in 2020 Title Verkeersafwikkeling in het aanloopgebied van Rotterdam in 2020 Author Hoek, C.V.A. Contributor Groenveld, R. (mentor) Deelen, C. (mentor) Van der Schrieck, G.J. (mentor) Ligteringen, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1999-05-01 Abstract In de haven van Rotterdam is geconstateerd dat er in de toekomst een ruimtetekort ontstaat. Om de concurrentiepostie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) te kunnen handhaven zal dit probleem moeten worden opgelost. Het Samenwerkingsverband Maasvlakte 2 Varianten (SM2V) onderzoekt de mogelijkheid om het ruimtegebrek op te lossen door middel van landaanwinninig, een tweede Maasvlakte. Door het SM2V zijn in het voorjaar van 1998 vier varianten voor Maasvlakte 2 ontwikkeld. Dit zijn: De noord-variant. Een uitbreiding in noordwestelijke richting, die te bereiken is door een toegang via een naar het westen uitgebreide Maasmond. Een zuid-variant. Een uitbreiding in zuidelijke richting met een zuidwestelijke georienteerde toegangsgeul. Een zuid-variant met een westelijke georienteerde toegangsgeul. Een zuid-variant met een noordwestelijk georienteerde toegangsgeul. In deze studie zijn de varianten beoordeeld op de veiligheid en vlotheid van het scheepvaartverkeer in het aanloopgebied. Bepaalde varianten hebben invloed op de verkeersafwikkeling in de routestruktuur van het hele aanloopgebied van Rotterdam. In het aanloopgebied zijn een aantal vaste routes te herkennen voor: de schepen die het aanloopgebied kruisen, maar Rotterdam passeren; de schepen die naar Rotterdam varen; de schepen die Rotterdam verlaten. Een deel van de aanlooproute wordt bewaakt door Vessel Traffic Services (VTS): Een VTS is een systeem ingesteld door het bevoegd gezag en bedoeld ter bevordering van de veiligheid en vlotheid van het scheepvaartverkeer en ter bescherming van het milieu. Het systeem moet de mogelijkheid hebben tot interactie met het scheepvaartverkeer en kunnen reageren op zich in het VTS-gebied ontwikkelende verkeerssituaties. Als eerste wordt in deze studie onderzoek gedaan naar bestaande modellen, waarmee de veiligheid van het scheepvaartverkeer op zee kan worden onderzocht. De twee belangrijkste modellen zijn: het Management Analysis North Sea (MANS)-project, ontwikkeld door het Maritiem Simulatie Centrum Nederland (MSCN); het SAFECO-project, ontwikkeld door het Marine Safety Rotterdam (MSR) en het GHR; In geen van deze modellen is het mogelijk veranderingen in intensiteit van het scheepvaartverkeer weer te geven. In de studie naar de modellen van het scheepvaartverkeer blijkt echter dat de intensiteit van het scheepvaartverkeer veel invloed heeft op het aantal potentiele ontmoetingen. Een potentiele ontmoeting is een middel om de veiligheid van het scheepvaartgebied te kwantificeren: Als twee schepen die beide koers en vaart behouden tot op het moment van nadering een afstand tot elkaar hebben die kleiner is dan een vooraf gegeven waarde (veilig domein), dan spreekt men over een potentiele ontmoeting Er wordt een simulatie-model ontwikkeld, SHIPPING LANE. Hierin worden de intensiteitsveranderingen van het scheepvaartverkeer betrokken. Ook worden de scheepsbewegingen in het aanloopgebied gesimuleerd en de potentiele ontmoetingen geregistreerd. Op deze manier kan de veiligheid beter worden gekwantificeerd. Tevens kunnen de piekwaardem in de intensiteit van het scheepvaartverkeer worden berekend op verschillende plaatsen in het aanloopgebied. Hiermee wordt niet de vlotheid in het aanloopgebied beoordeeld, omdat blijkt dat de vlotheid door de inmenging van het VTS. Subject access channelRotterdamVessel Traffic ServicesMaasvlakte 2 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:97bc1159-7787-4283-a200-0d51b13297fe Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Hoek, C.V.A. Files PDF Hoek.pdf 9.83 MB Close viewer /islandora/object/uuid:97bc1159-7787-4283-a200-0d51b13297fe/datastream/OBJ/view