Print Email Facebook Twitter Beleid om elektrische auto's te stimuleren Title Beleid om elektrische auto's te stimuleren Author Maat, K. Van Wee, G.P. De Bont, C.J.P.M. Faculty Technology, Policy and Management Department Engineering, Systems and Services Date 2015-04-01 Abstract Elektrisch rijden is één van de manieren om de milieubelasting en het fossiele energiegebruik van personenmobiliteit te verminderen. We geven een overzicht van categorieën beleidsinstrumenten die beschikbaar zijn om aanschaf en gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Daaraan voorafgaand presenteren we een conceptueel model waarin de factoren zijn opgenomen die van belang zijn voor de milieubelasting van personenmobiliteit, en een categorisering van gerelateerde beleidsinstrumenten en hun effecten. Vervolgens passen we beiden toe op beleid dat zicht richt op elektrische auto’s. Verder bediscussiëren we de implicaties van een toename van elektrische auto’s voor beleid, waaronder stedelijk beleid. We concluderen ten eerste dat elektrische auto’s substantiële milieu- en energievoordelen kennen, die op de lange termijn echter vooral afhangen van de mate waarin ze de weerstand van verplaatsen beïnvloeden (onder andere door ‘rebound effecten’ als die weerstand fors afneemt). De belangrijkste nadelen van elektrische auto’s ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor zijn de hogere aanschafkosten en de lagere actieradius in combinatie met de lange oplaadtijd. Al deze drie factoren kunnen in de toekomst goed wijzigen. Een tweede conclusie is dat mede daarom stimuleringsbeleid adaptief moet zijn. Dit niet alleen omdat de wenselijkheid van financieel beleid afhangt van de ontwikkeling in kosten van elektrische auto’s, maar ook omdat in de vroege stadia van de innovatiecyclus toegangs- en parkeerprivileges in centrale stedelijke gebieden nuttig zijn, maar op langere termijn is beperking daarvan nodig. Ten derde: in vergelijking met een brandstofmotor biedt een elektromotor weliswaar voordelen op het gebied van emissies, maar vormt voor het terugdringen van andere nadelen in stedelijke gebieden geen gelijkwaardig alternatief voor het openbaar vervoer, dat efficiënter is qua ruimtebeslag en gebruik van infrastructuur. Subject beleidelektrische autosevaluatiemilieu To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:98f5fc42-05d9-49e4-a7a8-650bdfbae4f3 Publisher Stichting Vervoerswetenschap ISSN 1571-9227 Source Tijdschrift Vervoerswetenschap, 51 (2), 2015 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) 2015 De auteurs Files PDF 316929.pdf 2.67 MB Close viewer /islandora/object/uuid:98f5fc42-05d9-49e4-a7a8-650bdfbae4f3/datastream/OBJ/view