Print Email Facebook Twitter Consumentgericht ontwikkelen van woningconcepten: Inventarisatie van de manier waarop tijdens consumentgericht ontwikkelen van woningconcepten rekening wordt gehouden met de individuele woonwensen en interesses van consumenten Title Consumentgericht ontwikkelen van woningconcepten: Inventarisatie van de manier waarop tijdens consumentgericht ontwikkelen van woningconcepten rekening wordt gehouden met de individuele woonwensen en interesses van consumenten Author Zijgers, H. Contributor Geraedts, R. (mentor) Westra, H. (mentor) Corporate name Heijmans Vastgoed Faculty Architecture Date 2008-10-29 Abstract Uit onderzoek blijkt dat de huidige woningvoorraad niet altijd aansluit op de woonwensen van consumenten. De woningvoorraad zou beter moeten worden afgestemd op de individuele woonwensen van de consument. Een mogelijkheid is het ontwikkelen van een woning met een architect, maar een op maat ontworpen woning is voor veel consumenten te duur en vergt veel tijd en kennis. Daarnaast zijn in Nederland maar weinig vrije kavels beschikbaar waarop een woning naar eigen woonwensen wordt gerealiseerd. De meeste consumenten kiezen daardoor voornamelijk uit woningen die volledig door ontwikkelaars zijn ontwikkeld. Het voordeel van deze woningen is dat bij de aankoop ervan veel duidelijkheid bestaat over het te realiseren woningtype, de ontwikkeltijd en de verkoopprijs. Het nadeel is echter dat bij een dergelijke woning minder keuzevrijheid beschikbaar is, waardoor de te realiseren woning in veel gevallen niet aansluit op de individuele woonwensen van de consument. Zodra consumenten een nieuwbouwwoning kopen is deze meestal nog niet gerealiseerd, waardoor consumenten een woning kopen op basis van de verbeelding en omschrijving van de te realiseren woning. Deze verbeelding en omschrijving van een in de te realiseren woning wordt in dit onderzoek het 'woningconcept' genoemd. Een woningconcept komt tot stand door te onderzoeken wat leeft onder consumenten en waar consumenten behoefte aan hebben. Er zijn verschillende methoden die nieuwe ideeoproepen en worden gebruikt bij het bedenken van nieuwe woningconcepten. Maar welke methoden zorgen ervoor dat een woningconcept aansluit bij de individuele woonwensen van een consument? Er is gebleken dat veel consumenten gedurende de ontwikkeling stopten omdat een verkeerde verwachting werd gegeven en geen duidelijkheid werd geboden. Om afvallers te voorkomen dient duidelijkheid te worden gegeven over de prijs, de kwaliteit en de keuzemogelijkheden van het te ontwikkelen woningconcept. Onduidelijkheid wordt voorkomen door gebruik te maken van de volggroepbenadering, consumenten te begeleiden, een duidelijke planning en duidelijke verbeelding en omschrijving van het woningconcept. De volggroepbenadering blijkt een goede methode om de interesses en woonwensen van de consument voor het te ontwikkelen woningconcept te bepalen. Door het woningconcept te ontwikkelen in samenwerking met een klankbordgroep wordt onderzocht welk woningconcept aansluit op de interesses van potenti kopers, waardoor het afzetrisico wordt verlaagd. Daarnaast is uit een aantal interviews gebleken dat de klankbordgroep goed heeft gewerkt voor de ontwikkeling van het woningconcept en zorgt voor veel creativiteit, enthousiasme en saamhorigheid bij de consumenten en overige betrokkenen. Om onduidelijkheid te voorkomen is het van belang om consumenten op de juiste manier te begeleiden, regelmatig op de hoogte te stellen en alleen te betrekken bij aspecten van de ontwikkeling van het woningconcept die voor consumenten van belang zijn. Indien binnen het woningconcept grote keuzevrijheid wordt gerealiseerd kan bij consumenten keuzestress ontstaan. Om keuzestress bij consumenten te voorkomen dienen de keuzes in overzichtelijke hoeveelheden te worden aangeboden, waarbij consumenten stapsgewijs steeds een deel van de keuzes maken. De woningconfigurator is een programma waarbij de keuzes in overzichtelijke hoeveelheden worden verdeeld. Er is gebleken dat een duidelijke planning van het ontwikkelproces een goede is om de consument vooraf duidelijkheid te bieden. Door een overzichtelijke planning weet de consument wat hem te wachten staat. In deze planning dient exact te staan met wie de consument op welke momenten en op welke manieren contact heeft met welke persoon (kopersbegeleider, makelaar enzovoort). De consument dient aan de hand van de aanwezige documentatie en informatie te begrijpen en kunnen visualiseren welk woningconcept hij aan het eind van het ontwikkelingstraject krijgt. Dit wordt gerealiseerd door gebruik te maken van de omschreven woningconfigurator, duidelijke planning en andere instrumenten die de consument zo goed mogelijk inzicht geven in de te ontwikkelen woning. Subject consumentgerichtconceptwoningconceptconsumentmede-opdrachtgeverschap To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:9a5963b5-15a6-42ae-8b20-1d32c55194a0 Publisher TU Delft, Architecture, Real Estate & Housing Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2008 H. Zijgers Files PDF arc_Zijgers_2008.pdf 16.18 MB Close viewer /islandora/object/uuid:9a5963b5-15a6-42ae-8b20-1d32c55194a0/datastream/OBJ/view