Print Email Facebook Twitter Optimalisatie aanleg en onderhoud snelwegen: Toegepast op Rijksweg 11 Title Optimalisatie aanleg en onderhoud snelwegen: Toegepast op Rijksweg 11 Author Wisgerhof, A. Contributor Van Gelder, P.H.A.J.M. (mentor) Huurman, M. (mentor) Nederend, J.M. (mentor) Hagen, W.J. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 2002-10-01 Abstract Het doel van dit afstuderen was het opstellen van een methode voor het bepalen van een optimale combinatie van aanleg en onderhoud. De optimale combinatie van aanleg en onderhoud is die combinatie waarbij sprake is van minimale kosten gedurende de levensduur. Hiertoe is een 'kasstroommodel' voor de aanleg en het onderhoud van een snelweg opgesteld. Met behulp van een onderliggend 'onderhoudsrisicomodel' kunnen de risico's in de tijd in het kasstroommodel worden meegenomen. In het 'onderhoudsrisicomodel' zijn drie mechanismen opgenomen. Er is een mechanisme voor zettingen, een mechanisme voor scheurvorming en een mechanisme voor rafeling. De ontwikkelde methode is toegepast op Rijksweg 11, die momenteel wordt aangelegd. Het contract van Rijksweg 11 is een DBM-contract (Design, Build en Maintain). Dit houdt in dat het consortium N11 naast het ontwerp en de aanleg, ook verantwoordelijk is voor onderhoud voor een periode van 10 jaar. Het voorlopige ontwerp, opgesteld door het Consortium N11, blijkt, na doorrekening met de opgestelde methode, relatief conservatief te zijn. De methode toont aan dat binnen de gestelde aannamen het consortium de mogelijkheid heeft om binnen de randvoorwaarden van het contract te optimaliseren. Dit kan het consortium N11 per kilometer snelweg ongeveer 180.000,- besparen op de contante kosten. Rijkswaterstaat had voor het bedrag dat zij voor onderhoud betaalt aan het Consortium een langere onderhoudsperiode kunnen afspreken. Een andere mogelijkheid voor Rijkswaterstaat was om minder vergoeding te betalen voor het onderhoud. Het komt er op neer dat Rijkswaterstaat betaalt voor onderhoud dat met grote waarschijnlijkheid niet hoeft te worden uitgevoerd. Subject maintenanceroad engineering To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:9b6298bf-d8f3-436b-b1ee-f6a35cac8b6b Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2002 Wisgerhof, A. Files PDF Wisgerhof_A.pdf 9.89 MB Close viewer /islandora/object/uuid:9b6298bf-d8f3-436b-b1ee-f6a35cac8b6b/datastream/OBJ/view