Print Email Facebook Twitter Het ontstaan van lock-in in het besluitvormingsproces en de invloed daarvan op de projectprestatie van grootschalige transportinfrastructuurprojecten Title Het ontstaan van lock-in in het besluitvormingsproces en de invloed daarvan op de projectprestatie van grootschalige transportinfrastructuurprojecten Author Cantarelli, C.C. Flyvbjerg, B. Van Wee, G.P. Molin, E.J.E. Faculty Technology, Policy and Management Department Infrastructures, Systems and Services Date 2012-12-31 Abstract Een belangrijk fenomeen dat kostenoverschrijdingen kan verklaren is lock-in. We definiëren lockin als de buitenmatige verbondenheid van besluitmakers aan een inefficiënt besluit. Dit kan op twee manieren invloed hebben op de mate van kostenoverschrijdingen. Ten eerste methodologisch: kostenoverschrijdingen worden berekend op basis van de geschatte kosten op het “formele besluit” maar door lock-in is het “werkelijke besluit” vaak al veel eerder in het besluitvormingsproces genomen, op een moment waarop de geschatte kosten lager waren. Berekening van kostenoverschrijdingen op basis van de geschatte kosten op dit eerdere besluitvormingsmoment resulteert daarom in hogere kostenoverschrijdingen. Ten tweede praktisch, lock-in kan tot inefficiënte beslissingen leiden welke hogere kosten met zich brengen. Verschillende indicatoren voor lock-in worden gepresenteerd en twee casus studies illustreren of lock-in is opgetreden en hoe het de mate van kostenoverschrijding heeft beïnvloed. Subject lock-in, escalating commitment, entrapment, cost overrun, HSL-South, Betuwe line To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:a110e87c-27c5-4271-8506-00a000de01f6 Publisher Stichting Vervoerswetenschap ISSN 1571-9227 Source TVW Tijdschrift Vervoerswetenschap, 48(2)2012 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) 2012 The Authors Files PDF 286665.pdf 186.04 KB Close viewer /islandora/object/uuid:a110e87c-27c5-4271-8506-00a000de01f6/datastream/OBJ/view