Print Email Facebook Twitter Duurzaam bouwen van afzinktunnels, betonbesparing bij de bouw Title Duurzaam bouwen van afzinktunnels, betonbesparing bij de bouw Author Blok, J.C. Contributor Bezuyen, K.G. (mentor) Rigter, B.P. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-08-01 Abstract In Nederland werden in het verleden in het algemeen tunnels, die onder vaarwateren door liepen, gebouwd volgens de afzinkmethode. Heden ten dage wordt deze methode nog steeds gebruikt, al heeft deze methode concurrentie gekregen van de boormethode. Ondanks deze concurrentie heeft de afzinkmethode nog steeds veel toekomst. Om met de tijd te kunnen meegaan zal bij de afzinkmethode steeds naar vernieuwing gezocht moeten worden. Deze studie zoekt de vernieuwing in een alternatieve afzinktunnel, waarbij realisering van betonbesparing het uitgangspunt is. De roep om betonbesparing komt voort uit het gedachtengoed duurzaam bouwen. In deze studie is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om bij de bouw van afzinktunnels te bezuinigen op hoeveelheden beton. Uit onderzoek bleek dat betonbesparing mogelijk geacht wordt in de situatie waarbij de afzinktunnel relatief weinig wordt belast. De belasting op de afzinktunnel is relatief klein als deze niet zo diep onder de grond of waterspiegel is gelegen. In deze situatie, waarbij de tunnel een ondiepe ligging heeft, zijn de afzinkvoorwaarden namelijk maatgevend voor de dimensies van de tunnel en niet de sterkte, stijfheids en overige constructieve eisen. De tunnel is ten gevolge van de afzinkvoorwaarden als het ware overgedimensioneerd. De afzinkvoorwaarden bestaan uit twee voorwaarden, te weten: - de drijfeis tijdens het drijvend transport van de tunnelelementen: ± 10 cm vrijboord ter voorkoming van het zinken van de tunnelelementen op een ongewenst lokatie, terwijl het relatief weinig moeite kost om het tunnelelement op de juiste plaats boven de zinksleuf te laten afzinken met behulp van ballastwater. - de funderingseis na het afzinken van de tunnelementen tot op de bodem van de zinksleuf De tunnelelementen dienen een overgewicht te hebben van ± 7 a10 % voor aanvulling van de zinksleuf ter voorkoming van opdrijven van de elementen. Subject submerged tunnels To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:acf49189-796e-46f8-a415-796e93c0079b Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 Blok, J.C. Files PDF Blok.PDF 8.82 MB Close viewer /islandora/object/uuid:acf49189-796e-46f8-a415-796e93c0079b/datastream/OBJ/view