Print Email Facebook Twitter Inlaatconstructie voor noodoverloopgebieden (bijlagen) Title Inlaatconstructie voor noodoverloopgebieden (bijlagen) Author Lam, K.S. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) Bezuyen, K.G. (mentor) Abspoel, R. (mentor) Visser, P.J. (mentor) Wijers, J.B.A. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Date 2004-04 Abstract Na jaren van dreigende overstromingen en wateroverlast in Europa, is het inzetten van noodoverloopgebieden in de belangstelling gekomen als maatregel om de gevolgen van ongecontroleerde overstromingen te beperken. In mei 2002 heeft de Commissie Noodoverloopgebieden advies uitgebracht over het instellen van noodoverloopgebieden in Nederland. Bij dit advies en de hieraan voorafgaande onderzoeken zijn de inlaatconstructies, die het dreigende water in moeten laten, onderbelicht gebleven, terwijl deze een belangrijk onderdeel vormen. De inlaatconstructies moeten zorgen voor een inlaatdebiet zodanig dat een dreigende overstroming wordt voorkomen, terwijl de kans om ingezet te worden zeer klein is. Dit stelt hoge eisen aan de inlaatconstructies. Om de mogelijkheden, haalbaarheid en de effecten van de inlaatconstructies voor noodoverloopgebieden te bepalen, wordt een inlaatconstructie ontworpen voor een noodoverloopgebied in Nederland om tot realistische resultaten te komen. Hiervoor is het systeem noodoverloopgebied langs een rivier onderzocht, waaruit bleek dat noodoverloopgebieden alleen effectief kunnen worden ingezet bij bovenmaatgevende rivierafvoer. Daarnaast is de effectiviteit van het inzetten van noodoverloopgebieden afhankelijk van de ingelaten hoeveelheid water. De afmetingen van de inlaatconstructie bepaald hoeveel water er wordt ingelaten, zodat het bepalen van de afmetingen en het bijbehorende inlaatdebiet zeer belangrijk is voor de effectiviteit. Hiervoor is een eenvoudig model gemaakt. Van de alternatieven bleek de inlaatsluis het meest geschikt. De inlaatsluis heeft minimale afmetingen, het onderhoud is beperkt en de bedrijfszekerheid is groot door het inzetten van een mobiele kraan als externe bewegingsmechanisme om de schuiven te bedienen. Met het computerprogramma SOBEK is de werking van de inlaatsluis en het gebruikte model gecontroleerd. Hieruit bleek dat noodoverloopgebieden langs rivieren met splitsende riviertakken zonder extra maatregelen minder effectief te zijn. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:b567aef1-5b0b-4a61-b27a-e4f8cc938c4b Publisher TU Delft, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, Hydraulic Engineering Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2005 K.S. Lam Files PDF 2004LamB.pdf 4.03 MB Close viewer /islandora/object/uuid:b567aef1-5b0b-4a61-b27a-e4f8cc938c4b/datastream/OBJ/view