Print Email Facebook Twitter Tram of bus: Bestaat de trambonus? Title Tram of bus: Bestaat de trambonus? Author Bunschoten, T. Molin, E.J.E. Van Nes, R. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport and Planning Date 2012-12-31 Abstract De trambonus is in de vakwereld een veel besproken onderwerp. Er bestaat grote onduidelijk over het bestaan ervan. Met de trambonus wordt een meerwaarde bij gebruikers bedoeld die ertoe leidt dat een tram meer reizigers krijgt in vergelijking met de bus, wanneer een buslijn wordt omgezet naar een tramlijn. In dit onderzoek is de trambonus benaderd door het verschil in preferentie tussen de tram en de bus te analyseren. Wanneer er namelijk een duidelijk verschil in preferentie is, is de kans groot dat er ook een duidelijk verschil in gebruik van het vervoermiddel is. Het verschil in preferentie is geanalyseerd met behulp van de nutsfuncties van de tram en bus, deze functies beschrijven het (dis)nut dat mensen ontlenen aan het reizen met een bepaald vervoermiddel. De data om de nutfuncties op te stellen, is verkregen met behulp van een keuze-experiment, waarin de respondenten negen keuzes hebben gemaakt tussen een route met de tram of een route met de bus. Op basis van de nutfunctie is te concluderen dat er gemiddeld genomen een preferentie voor de tram bestaat. De mate van preferentie is te verklaren door het ervaren verschil tussen bus en tram met betrekking tot sfeer in het voertuig, de verschillende voertuigeigenschappen en het verschil in weergave van de reistijd informatie. Nadere analyse van verschillende segmenten laat zien dat er in de drie grote tramsteden een preferentie voor de tram aanwezig is, terwijl er in steden zonder tram een preferentie voor de bus bestaat. Dit houdt dus in dat de preferentie voor de tram alleen aanwezig is, wanneer er bekendheid met de tram is. Ook de mate van OV-gebruik laat een verschil zien: reizigers die bijna nooit gebruik maken van het openbaar vervoer hebben een preferentie voor de bus, terwijl reizigers die wekelijks met het openbaar vervoer reizen een preferentie hebben voor de tram. Fietsers en tramreizigers hebben een duidelijke preferentie voor de tram, daartegenover staat dat automobilisten en busreizigers een preferentie voor de bus hebben. De modelresultaten zijn in een verkeersmodel geïmplementeerd en toegepast voor een casus in Utrecht. Deze toepassing voorspelt een verwachte reizigersgroei van 4,3% bij vervanging van een buslijn door een tramlijn. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:ba4534ab-6080-4840-a262-268e10f1a460 Source Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Amsterdam, 22-23 November, 2012 Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) 2012 Bunschoten, T., Molin, E.J.E., Van Nes, R. Files PDF 287470.pdf 341.8 KB Close viewer /islandora/object/uuid:ba4534ab-6080-4840-a262-268e10f1a460/datastream/OBJ/view