Print Email Facebook Twitter Ondergronds distributiecentrum MTC Valburg Title Ondergronds distributiecentrum MTC Valburg Author Niemantsverdriet, P.F. Contributor Arends, G. (mentor) Bezuyen, K.G. (mentor) Reeskamp, B. (mentor) Spaargaren, C.J. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1999-12-01 Abstract In het stedelijk Knooppunt Arnhem-Nijmegen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een multimodaal transportcentrum (MTC) Valburg. Het MTC Valburg is een samenhangend concept waarbinnen verschillende logistieke en daarvan afgeleide functies zijn gekoppeld aan vervoer per trein, over de weg en over water. Door deze functies op een locatie met elkaar te combineren, kan er een efficiente uitwisseling van goederen plaatsvinden tussen de verschillende vervoerswijzen en wordt een aantrekkelijk vestigingsklimaat gecreeerd voor bedrijven die direct gerelateerd zijn aan de logistieke functies. Het MTC Valburg bevat de volgende hoofdonderdelen: een rail service center (RSC) voor spoor-spoor en spoor-wegoverslag; een binnenvaart service center (BSC) voor water-water en water-wegoverslag; een interne transportbaan voor vervoer van containers tussen de beide terminals; een bedrijventerreincomplex Valburg (BCV) met de nadruk op value added logistic (VAL); een ondergronds distributiecentrum op het terrein van binnenvaart service center. Het laatste onderdeel is onderwerp van dit afstudeeronderzoek. De probleemstelling luidt als volgt: In hoeverre is het mogelijk een ondergronds distributiecentrum te realiseren voor de behandeling van containers op het terrein van de binnenhaven van het Multimodale Transportcentrum Valburg? Een ondergronds distributiecentrum is aantrekkelijk om de volgende redenen: Een ondergronds distributiecentrum kan in de situatie van Valburg bovengronds worden gebouwd; De bouw van de kademuurconstructie kan worden gecombineerd met de bouw van het distributiecentrum, waardoor besparingen kunnen worden gerealiseerd; De bouw van een ondergronds distributiecentrum kan in aanmerking komen voor Europese subsidie in het kader van kennisontwikkeling in relatie tot meervoudig ruimtegebruik; De combinatie van binnenvaartterminal en ondergronds distributiecentrum levert extra uitgeefbaar bedrijventerrein op, omdat het distributiecentrum niet meer op het bedrijventerrein behoeft te worden gerealiseerd; Een kostenbesparing door reductie van overslagstappen. Een besparing in het aantal kraanbewegingen, tussenopslag in stack, etc. behoort tot de mogelijkheden; Beperking van de behoefte aan primaire grondstoffen (zand); Het project kan als voorbeeldproject dienen in de toepasbaarheid van het idee in samenhang met logistieke processen. Realisering kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Ondergrondse Logistieke Transportsystemen (OLS). In het intermodale vervoer - vervoer van goederen in dezelfde laadeenheid via meer dan ren vervoersmodaliteit - worden twee soorten ladingen gehanteerd, te weten LCL en FCL-Iading. LCL betekent "less than a full container load", de lading waarbij containers moeten worden geladen en ontladen en de lading in kleine partijen verder moet worden gedistribueerd. FCL - "full container load" - lading waarbij een laadeenheid rechtstreeks wordt aangeleverd en waarvan de lading in zijn geheel bestemd is voor een klant. Het ondergrondse distributiecentrum lijkt in aanmerking te komen voor LCL-Iading omdat deze lading distributiehandelingen vergt. De goederen die zich in de containers bevinden zijn zeer uiteenlopend van aard zoals elektronica, textiel, machines, etc. Het ligt daarom niet voor de hand om een distributiecentrum te ontwikkelen voor de behandeling van ren goed. Een flexibele inrichting van de ruimte wordt dan ook als uitgangspunt gehanteerd voor het verdere ontwerp. De voornaamste activiteiten die in het ondergrondse distributiecentrum gaan plaatsvinden laten zich vertalen in de volgende onderdelen: ruimte die de binnenkomst en uitgave van de containers behandeld voor vervoer per schip, weg en water; ruimte waar de containers gestuft en gestript worden; ruimte voor eventuele waarde toevoegende activiteiten (value added logistics); ruimte voor administratieve doeleinden. Het ondergrondse distributiecentrum valt volgens het Bouwbesluit onder de industriegebouwen wat betekent dat er geen aanvullende voorzieningen nodig zijn voor daglichttoetreding in de ruimte waar industriele activiteiten plaatsvinden. Een opsplitsing van industriele activiteiten en administratieve activiteiten ligt voor de hand. Subject distributionlogisticstransshipment To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:c67fe79e-5f43-4297-a31e-028a40fc35d9 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Niemantsverdriet, P.F. Files PDF Niemantsverdriet1999.pdf 9.22 MB Close viewer /islandora/object/uuid:c67fe79e-5f43-4297-a31e-028a40fc35d9/datastream/OBJ/view