Print Email Facebook Twitter Extended prospect theory, een gedragseconomisch concept voor verklaren en voorspellen van keuzegedrag in verkeer en vervoer Title Extended prospect theory, een gedragseconomisch concept voor verklaren en voorspellen van keuzegedrag in verkeer en vervoer Author Van de Kaa, E.J. Faculty Technology, Policy and Management Department Infrastructures, Systems and Services Date 2012-12-31 Abstract Nutstheorie (Utility Theory) is de dominante benadering die in de vervoerswetenschappen wordt gevolgd voor de beschrijving van menselijk keuzegedrag met betrekking tot verplaatsingen. Vrijwel alle modellen die de reactie van verkeersdeelnemers op veranderingen in persoonlijke omstandigheden, b.v. als gevolg van beleidsmaatregelen, vertalen in maatschappelijke kosten en baten, vervoersomvang, verkeersafwikkeling enz. zijn daarop gebaseerd. Toch ligt deze benadering sinds jaar en dag onder vuur, vooral vanuit de psychologie. Prospect Theory is het alternatieve gedragsconcept dat in het laatste decennium het meest werd toegepast in allerlei verkeer en vervoer studies. Een uitbreiding daarvan, Extended Prospect Theory, lijkt op dit moment in potentie beter geschikt om verkeer- en vervoerkeuzen te modelleren dan nutstheorie. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:cf29685b-f5d7-4365-b7a3-035b6a45b193 Publisher Stichting Vervoerswetenschap ISSN 1571-9227 Source TVW Tijdschrift Vervoerswetenschap, 48(1)2012 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) 2012 Van de Kaa, E.J. Files PDF 288265.pdf 309.06 KB Close viewer /islandora/object/uuid:cf29685b-f5d7-4365-b7a3-035b6a45b193/datastream/OBJ/view