Print Email Facebook Twitter Robuust spoor met ERTMS Title Robuust spoor met ERTMS Author Goverde, R.M.P. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport and Planning Date 2012-12-31 Abstract Een systeem is robuust als het blijft presteren bij incorrecte invoer of onder bijzondere condities. Een spoorsysteem is dus robuust als het blijft functioneren bij afwijkende procestijden ten opzichte van de planning, bij afwijkende beschikbaarheid van de infrastructuur, of bij slechte weersomstandigheden. Een betrouwbaar en robuust spoorsysteem kan worden verkregen door enerzijds het voorkomen van afwijkingen en storingen, en anderzijds het beheersen van de gevolgen van afwijkingen en storingen. Een technisch of menselijk systeem zal nooit 100% betrouwbaar zijn en daarom is beheersing van de gevolgen van een storing essentieel. Bij een robuust systeem wordt in het ontwerp al rekening gehouden met mogelijke afwijkingen en storingen in de onderliggende processen en componenten. De robuustheid van een spoorsysteem wordt bepaald door een integrale samenhang van infrastructuurontwerp, dienstregelingsontwerp, verkeersleiding en vervoerdersprocessen. Landelijke invoering van ERTMS kan een verbetering betekenen op veel meer terreinen dan alleen de treinbeveiliging en in het bijzonder biedt het mogelijkheden tot minder storingen aan infrastructuur, lagere capaciteitsbelasting en daarmee robuustere dienstregelingen, betere monitoring en bijstuurmogelijkheden van treinen bij vertragingen en verstoringen, en betere actuele machinisteninformatie in de treinen. Uitgangspunt is daarbij flexibiliteit van de infrastructuur en bijsturing met beslisingsondersteuning om effectief om te gaan met verstoringen. ERTMS Level 2 biedt de noodzakelijke continue tweezijdige datacommunicatie tussen trein en verkeersleiding waarmee een innovatiesprong op het spoor mogelijk wordt. Een landelijke migratie naar ERTMS biedt mogelijkheden tot innovatie, maar deze moeten nog wel vertaald worden naar een duurzame visie waarbij ERTMS het uitgangspunt vormt in plaats van de huidige beveiliging. Met name is een nieuwe visie nodig op robuust infrastructuurontwerp en een verkeersleiding die optimaal gebruik maakt van de geavanceerde communicatiemogelijkheden die met name ERTMS Level 2 biedt. Deze bijdrage geeft een voorzet tot een dergelijke visie die moet leiden tot een robuust spoorsysteem. Een wisselstoring leidt dan niet meer tot chaos op het hele spoor en bij verwachte slechte weersomstandigheden kunnen treinen gewoon blijven doorrijden zonder preventief aangepaste dienstregelingen met gehalveerde treindiensten. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d1352433-93c1-4bce-96cc-14cddc1011a9 Publisher CVS Source Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS, Amsterdam, Nederland, 22-23 Nov. 2012 Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) 2012 Van Goverde, R.M.P. Files PDF 288713.pdf 214.25 KB Close viewer /islandora/object/uuid:d1352433-93c1-4bce-96cc-14cddc1011a9/datastream/OBJ/view