Print Email Facebook Twitter Evaluatie van ramingsstijgingen bij tunnels en aquaducten: Het verantwoord omgaan met onzekerheden in ramingen en budgetten Title Evaluatie van ramingsstijgingen bij tunnels en aquaducten: Het verantwoord omgaan met onzekerheden in ramingen en budgetten Author Boschloo, M. Contributor Van Gelder, P.H.A.J.M. (mentor) Stefels, H. (mentor) De Rijke, W. (mentor) Wisse, J. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1999-08-01 Abstract In het verleden is gebleken, dat de door Rijkswaterstaat gemaakte ramingen tijdens de levensloop van een project (van voorfase tot realisering) een stijgende tendens vertoonden. Mede op verzoek van de Tweede Kamer heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderzoek verricht naar de oorzaken van deze ramingsstijgingen. Op basis van de resultaten van dit onderzoek is het Project Ramingen Infrastructuur (PR!) opgezet. Binnen dit project is een ramingsmethodiek ontworpen waarbij naast de projectkosten tevens, met behulp van probabilistische technieken, de ramingsonzekerheid gekwantificeerd wordt in de vorm van een standaardafwijking. Doordat de probabilistische ramingsmethode een bepaalde onzekerheidsmarge aangeeft bij een raming en risicovolle posten identificeert kunnen met deze methodiek grote voordelen behaald worden bij de beheersbaarheid van de ramingen. Wanneer de onzekerheid van een project probabilistisch wordt ingeschat blijkt deze afte wijken van de onzekerheid die uit historisch oogpunt verwacht wordt. Ter verklaring van deze afwijking zijn verschillende hypothesen geformuleerd, te weten: Afwijking door onjuistheid van historisch verwachte waarden: 1. De statistisch bepaalde standaardafwijking is gebaseerd op gegevens die niet representatief zijn voor infrastructurele projecten. 2. Doordat bij de bepaling van de standaardafwijking op basis van historische gegevens wordt uitgegaan van een (beperkte) dataset is er een kans dat de bepaalde standaardafwijking niet de juiste is. Dit hangt onder andere samen met de hoeveelheid gegevens die is gebruikt voor de bepaling van deze standaardafwijking. 3. De historische gegevens bevatten scopewijzigingen. Deze worden bij de schatting van de onzekerheden door de deskundigen niet meegenomen. Scopewijzigingen verhogen echter wel de spreiding. Afwijking door onvolledigheid ofonjuistheid in probabilistisch model: 4. Bij de berekening van de standaardafwijking op projectniveau uit de geschatte standaardafwijking op ramingspostenniveau wordt aangenomen dat de posten onafhankelijk zijn. Het al dan niet afhankelijk zijn van de ramingsposten heeft invloed op de grootte van de totale standaardafwijking. 5. De post onvoorzien wordt in het probabilistisch model berekend door het voorzien van bijzondere gebeurtenissen. Het is mogelijk dat een aantal bijzondere gebeurtenissen door deskundigen vergeten wordt of dat de kans en het gevolg verkeerd worden ingeschat waardoor de standaardafwijking van het totale project meestal te klein uitvalt. De historische gegevens bevatten deze 'onvoorziene gebeurtenissen' wel. 6. Tot slot is het mogelijk dat de standaardafwijking te laag uitvalt doordat de spreiding van de onderdelen van de basisraming wordt onderschat. Subject life cycle analysiscost estimationmaintenance coststunnelsaquaducts To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d60b4890-458b-4441-b594-3c665a127dcf Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Boschloo, M. Files PDF Boschloo.pdf 21.1 MB Close viewer /islandora/object/uuid:d60b4890-458b-4441-b594-3c665a127dcf/datastream/OBJ/view