Print Email Facebook Twitter Masterplan en golfbrekerontwerp voor een nieuwe diepzeehaven bij Keelung, Taiwan Title Masterplan en golfbrekerontwerp voor een nieuwe diepzeehaven bij Keelung, Taiwan Author Greeve, J.M.N. Contributor Bijker, E.W. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1986-02-01 Abstract De bestaande havens van Taiwan worden gekenmerkt door de beperkte bereikbaarheid voor grote schepen, schepen van het Panamax type (60.000 dwt) kunnen slechts in bepaalde omstandigheden binnenlopen. Bovendien ontstaan er, bij de huidige snelle ontwikkeling van goederenstromen, in de naaste toekomst congestieverschijnselen in de havens. Samen met de tendens naar grotere schepen in de voor Taiwan belangrijke container en bulkvaart zijn dit redenen die de aanleg van een diepzeehaven kunnen rechtvaardigen. Van de mogelijke locaties voor een diepzeehaven is hier gekozen voor Keelung in het noorden van Taiwan. In de bestaande haven van Keelung bestaan met name voor het containervervoer bijzonder geringe uitbreidingsmogelijkheden. Er wordt daarom veronderstelt dat het gehele containervervoer zich naar de nieuwe haven zal verplaatsen. Naast overslag van containers zal in de nieuwe haven, om van het vervoer met goedkopere grote bulkcarriers te kunnen profiteren, een kolenterminal worden aangelegd als centrale overslagplaats voor Taiwan, waarna door middel van transshipment met kleinere schepen het overige deel van het eiland bevoorraad wordt. Met prognoses tot het jaar 2000 is het oppervlak van de beide terminals bepaald waarna met de wachttijdtheorie het aantal ligplaatsen is berekend. Vervolgens is na het opstellen van alternatieve haven layouts na een multi criteria analyse het beste ontwerp gekozen. Eén van de redenen voor Keelung als locatiekeuze is de enorme diepte voor de kust ter plaatse. Een gevolg is echter wel dat de golfbrekers voor de nieuwe haven enorme constructies worden. In het tweede deel van het afstudeerwerk wordt dan ook aandacht besteed aan de golfbrekers. Aan de hand van een lite.ratuurstudie worden voor zover mogelijk een aantal ontwerpcriteria voor rubble mound golfbrekers opgesteld. Windgegevens over een periode van 11 jaar worden gebruikt om een overschrijdingslijn van de significante golfhoogte te bepalen. Dit levert een ontwerpsignificante golfhoogte van 12,0 meter op waarmee vervolgens een golfbreker is ontworpen. Door minimalisatie van de som van aanleg-, onderhouds-, en bezwijkkosten wordt tenslotte met behulp van probabilistische berekeningen een optimale hellingshoek van het golfbrekertalud bepaald. Subject TaiwandiepzeehavencontainervervoerKeelunggolfbrekers To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:ec78b0a6-0436-4b3f-9f86-1ba06ad842f2 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1986 Greeve, J.M.N. Files PDF Greeve1986a.pdf 42.78 MB PDF Greeve1986b.pdf 25.11 MB Close viewer /islandora/object/uuid:ec78b0a6-0436-4b3f-9f86-1ba06ad842f2/datastream/OBJ1/view