Print Email Facebook Twitter Onderzoek naar overstromingsrisico's in de veiligheidsketen Title Onderzoek naar overstromingsrisico's in de veiligheidsketen Author Gilding, C.T. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) Kok, M. (mentor) Havinga, F. (mentor) Roos, A. (mentor) Verhaeghe, R.J. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Date 2007-11-23 Abstract Nederland bevindt zich in de delta van de Rijn en de Maas. Sinds mensenheugenis moet men in dit gebied een gevecht leveren tegen het hoge water van de zee en de rivieren. Naar aanleiding van de watersnoodramp van 1953 is de vraag naar veiligheid omtrent hoogwater belangrijker geworden. Het voorkomen van een overstroming is tegenwoordig niet de enige prioriteit, ook de gevolgen van een overstroming worden bekeken en de mogelijke noodmaatregelen hiertegen. De veiligheidsketen beoogt, door middel van een ketenaanpak, bestaande risico's te reduceren en/of een effectieve aanpak van deze risico's te garanderen. De veiligheidsketen is een procesmatige benadering van risico's; vanaf het benoemen van het risico tot het daadwerkelijk manifesteren daarvan in de vorm van een calamiteit of crisis. Dit onderzoek heeft tot doel een bijdrage te leveren in het beoordelen van maatregelen uit de veiligheidsketen door middel van een kostenbaten- analyse (KBA). Daarnaast wordt de toepasbaarheid van de veiligheidsketen onderzocht voor overstromingsrisico's. Veiligheidsketen Wanneer een ramp zich nog niet heeft aangediend, zich manifesteert of reeds heeft voltrokken, zijn verschillende maatregelen mogelijk. Het casusgebied voor dit onderzoek is dijkringgebied 7, Noordoostpolder. De dijkring is opgebouwd uit dijkvakken (15) en kunstwerken (10). De dijkvakken en kunstwerken zijn onderverdeeld in 7 dijkringdelen. Uit de dijkringdelen zijn de scenariokansen bepaalt. In de scenariokansen is de invloed van de verschillende faalmechanismen gecombineerd voor zowel de dijkvakken als de kunstwerken. Door de scenariokans te combineren met de scenariogevolgen volgt het overstromingsrisico. Per maatregel wordt de risicoreductie uitgerekend. Door deze met de kosten per maatregel te vergelijken volgt er een kostenbaten verhouding. Daarnaast wordt ook het aantal slachtoffers onderzocht. De belangrijkste conclusie die volgt uit deze studie is de constatering dat het overstromingsrisico voor dijkring 7 het beste beheerd wordt met maatregelen uit de preventie schakel (gebaseerd op de maatregel "verbeteren zwakke schakels"). De maatregel "verbeteren zwakke schakels" geeft een zeer gunstige batenkosten verhouding en grootste risicoreductie. De schakel proactie dient door landelijke regelgeving uitgevoerd te worden. Een gemeente zal zichzelf immers niet benadelen door uitbreidingen te verbieden. De schakel preparatie (voorbereiden, oefenen) heeft effect op maatregelen in de repressie schakel. Preparatie zorgt voor een betere risicoreductie. Het toepassen van preparatie resulteert niet altijd in een betere kostenbaten verhouding. De veiligheidsketen moet gebruikt worden als hulpmiddel in toekomstig onderzoek naar overstromingsrisicos, op alle niveaus (dijkring, landelijke en mondiale watersystemen). De veiligheidsketen kan gebruikt worden bij het bepalen van het overstromingsbeleid en de veiligheidsketen kan als hulpmiddel dienen voor het plannen van strategieen het afwegen van de keuze voor maatregelen. Er dienen goede afspraken gemaakt te worden bij het gebruik van de veiligheidsketen om verwarring over de te treffen maatregel te voorkomen. Er dient onderzoek te verricht te worden naar alle maatregelen die effect hebben op overstromingsrisico's. Subject overstromingsrisico'sveiligheidsketen To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:fc6ea504-ad85-460b-9a6b-adb128326c11 Publisher TU Delft, Civil Engineering and Geosciences, Hydraulic Engineering Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2007 C.T. Gilding Files PDF ceg_gilding_2007.pdf 1.94 MB Close viewer /islandora/object/uuid:fc6ea504-ad85-460b-9a6b-adb128326c11/datastream/OBJ/view