Print Email Facebook Twitter Het stuwen van de Unterems: Studie naar de problematiek omtrent de afvaart van Meyer-werf schepen over de unterems Title Het stuwen van de Unterems: Studie naar de problematiek omtrent de afvaart van Meyer-werf schepen over de unterems Author Pronk, L.M.R. Contributor Bezuyen, K. (mentor) Booij, N. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1999-09-01 Abstract Studie naar de problematiek omtrent de afvaart van Meyer-Werft schepen over de Unterems. In de monding van de Unterems (estuarium inNW Duitsland) is een kering gepland welke zowel als stormvloedkering en als stuw moet kunnen dienen. De stormvloedkerende functie dient de veiligheid van het achterland te garanderen zonder dat verdere dijkverhogingen stroomopwaarts van de kering noodzakelijk zijn. De stuwende functie dient om een bijdrage te leveren aan de oplossing voor de steeds groter wordende problemen omtrent de afvaart van zeer grote schepen van een bovenstrooms gelegen scheepswerf(Meyer-wert) naar open zee. De Duitse plannen (van hoofdzakelijk de BAW: Duitse equivalent van Rijkswaterstaat) voor het mogelijk maken van de afvaart van de in de nabije toekomst geproduceerde schepen (L=300m, B=38m, D=8.3m) zijn alsvolgt. Over het traject van de scheepswerfnaar de open water wO£dt een bodemverlaging doorgevoerd (maximaal ongeveer O. 7~O.8m) en in het gecreeerde stuwpand (Emskering, Ledakering en stuw te Hebrum) wordt het water ca. 1m boven hoogwater-springtij opgestuwd. Op deze manier is een waterdiepte van ca. 9.0m bereikt (bodemligging 6.3m-NN; stuwpeil2.7m+NN; NN =Normal Null ~MSL). Dit stelt het schip met een diepgang van 8.3m in staat om tot afvaart te komen. Deze plannen stuiten echter op nogal wat ecologische- en financielebezwaren. De voomaamste bezwaren richten zich vooral op de volgende punten. De bodemverlaging in het traject heeft tot gevolg dat er naar alle waarschijnlijkheid een afuame van de bodemkwaliteit (toename slibbodems) en een afuame van de waterkwaliteit (afuame zuurstofgehaltes) plaatsvindt. Tevens is een toename van onderhoudsbaggerwerkzaamheden te verwachten. V00£ het opstuwen van het waterpeil in het gecreeerde stuwpand zijn pompen in de Emskering gepland om water op te pompen. Dit heeft tot gevolg dat de ecologie (mariene leven) benadeeld wordt. Tevens vormen de pompen een behoorlijke kostenpost. Bij het opstuwen van het water tot een hoog peil komen de uiterwaarden langere tijd onder water te staan, zodat een afuame van natuurwaarde optreedt. Het aflaten van het stuwvolume aan het eind van de stuwfase kan (nog onderwerp van discussie) ecologische bezwaren geven in de vorm van een te snelle verandering van zuurstofgehaltes en zoutgehaltes benedenstrooms van de kering. De Duitse plannen behelzen eveneens een groot aantal mitigerende- en compenserende maatregelen (verwijderen van visnetten, stuwen slechts in winterperiode i.v.m. ontzien van broedvogels op uiterwaarden etc.) echter deze kunnen de genoemde bezwaren met wegnemen. De essentie van de problemen is het gebrek aan waterdiepte. Er zijn drie parameters te herkennen, welke in verschillende verhoudingen een afvaart mogelijk kunnen maken nI.: 1. Bodemligging. 2. Hoogte van het stuwpeil. 3. Diepgang van het schip. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:0c5c1f1c-e33d-4638-9fe0-c92e53bb2f66 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Files PDF Pronk.pdf 31.14 MB Close viewer /islandora/object/uuid:0c5c1f1c-e33d-4638-9fe0-c92e53bb2f66/datastream/OBJ/view