Print Email Facebook Twitter Het ontwerp van een kademuurkonstruktie voor containeroverslag in de amazonehaven op de Maasvlakte Title Het ontwerp van een kademuurkonstruktie voor containeroverslag in de amazonehaven op de Maasvlakte Author Steenepoorte, C. Contributor Glerum, A. (mentor) Vermeer, P.A. (mentor) Bezuyen, K.G. (mentor) De Gijt, J.G. (mentor) Broeken, M.L. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Programme Hydraulic Engineering Date 1992-06-01 Abstract Zoals uit de eerste deelstudie naar voren kwam, blijven er na een uitvoerige afweging van een aantal verschillende typen afmeervoorzieningen (kademuurkonstrukties) verscheidene varianten over, die in aanmerking komen om nader te worden uitgewerkt. In dit deel is een kademuurkonstruktie op palen met een ontlastvloer ontworpen, die in plaats van een stalen damwand een betonnen diepwand als grondkerende wand heeft. In dit afstudeerwerk ligt de nadruk op de onderbouwkonstruktie (= diepwand + palen). De betonnen diepwand (hfst4 en 5) is doorgerekend met verschillende komputerprogramma' s (methode Blum, methode DAMWAND/3 en PLAXIS). Uit de resultaten blijkt dat een diepwand kan worden berekend naar analogie van een stalen damwand, waarbij wel rekening dient te worden gehouden met het feit dat een diepwand veel stijver dan een stalen damwand reageert. Hierdoor komen de aktieve en passieve korreldrukken niet overal volledig tot ontwikkeling, zodat volledige inklemming niet mogelijk is (a- 0.70). De resultaten van de eindige elementenprogramma's (methode DAMWAND/3 en PLAXIS) komen goed overeen. Bij de berekening van de inheidiepte van de palen en het palenplan (hfst 6) blijkt dat door variatie in positie en schoorstand van de palen de krachtsverdeling in de funderingselementen positief kan worden beïnvloed. Hierdoor is het mogelijk het ontwerp te optimaliseren. De bovenbouwkonstruktie (hfst 7) is globaal gedimensioneerd. De belangrijkste maten en dikten van de ontlastvloer en de koker zijn bepaald. Uit de berekening van de veiliqheidsfaktor van de konstruktie (SF) (hfst 8) m.b.v. PLAXIS blijkt dat deze voldoende hoog ligt. De veiligheidsfaktor is zowel met methode Bishop als met de eindige elementenmethode bepaald. Tenslotte wordt opgemerkt dat het toepassen van een betonnen diepwand een interessante variant is op een stalen damwand, maar wel een uitvoeringsrisiko in zich heeft (hfst 9) . De kontrole op grotere diepten blijft een gevoelig punt. Subject afmeervoorzieningkademuurdiepwandcontaineroverslagamazonehaven To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:167ea3e7-9996-4d16-b28e-f322cfbcf220 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1992 Steenepoorte, C. Files PDF Steenepoorte1992a.pdf 27.11 MB PDF Steenepoorte1992b.pdf 11.93 MB PDF Steenepoorte1992c.pdf 22.38 MB Close viewer /islandora/object/uuid:167ea3e7-9996-4d16-b28e-f322cfbcf220/datastream/OBJ2/view