Print Email Facebook Twitter Capaciteitsbepaling van het kanaal Gent-Terneuzen Title Capaciteitsbepaling van het kanaal Gent-Terneuzen Author Huiskamp, J. Contributor Groenveld, R. (mentor) Smaling, D. (mentor) Ligteringen, H. (mentor) Vrouwenvelder, A.C.W.M. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-06-17 Abstract De maritieme toegang tot de havens van Gent en Temeuzen wordt gevorrnd door de Westerschelde, het sluizencomplex bij Temeuzen en het kanaal Gent-Temeuzen. De capaciteitsbepaling is in deze studie beperkt tot het kanaal Gent-Temeuzen om reden van beschikbaarheid van kennis. De capaciteit van het kanaal wordt bepaald aan de hand van wachttijden, welke door simuleren zijn verkregen. De werkelijke fysieke situatie van het kanaal en het scheepsverkeersaanbod zijn hiertoe geschematiseerd tot een model. Dit model heeft als basis gediend voor een computerprograrnrna waarrnee simulatieruns zijn uitgevoerd. AIs referentiekader van dit model dient de huidige fysieke situatie met het huidige verkeersaanbod. Verificatie en validatie van het model hebben laatsgevonden op basis van vergelijking van simulatie-resultaten met de realiteit. Vervolgens zijn trends in het scheepvaartaanbod vastgeste1d en zijn per jaar de aantallen schepen bepaald. De scheepvaart is onderverdeeld in vastgestelde scheepsklassen teneinde voorrangs-aspecten in het model in te brengen. Ook zijn enkele configuraties van het kanaal vastgesteld, hetgeen betekent dat eventuele infrastructurele veranderingen aan het kanaal als altematieven aangedragen worden. De drie gekozen varianten zijn het nulaltematief, een altematief met verwijdering van twee bruggen en een altematief waarbij naast het verwijderen van twee bruggen ook een deel van het kanaal geschikt is gemaakt voor tweerichtingsverkeer. Simulatieresultaten zijn verkregen door bij iedere configuratie van het kanaal het aanbod van scheepvaart in de tijd in te voeren, zodat de ontwikkeling van de wachttijden op het kanaal in de toekomst bekend wordt. Per configuratie kunnen nu gegevens warden afgelezen over de huidige wachttijden en over de ontwikkelingen van wachttijden in de tijd. Onderscheid wordt gemaakt naar de diverse scheepsklassen. De resultaten van de simulaties laten zien dat uitvoering van de bij de configuraties genoemde infrastructurele werken er in de huidige situatie reducties van de wachttijden optreden ter grootte van 40-50 % voor de grootste scheepsklassen en 15-20 % voor handy-size schepen. Alleen bij de laatste klasse schepen is er sprake van een significante wachttijd, reden waarom wachttijden van deze scheepsklassen zijn gebruikt om de capaciteit van het kanaal Gent-Temeuzen te bepalen. Subject navigation channelcapacityinland navigationlock capacity To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:22d9761d-a275-4a2e-9c8f-9463e32ac9f7 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 Huiskamp, J. Files PDF Huiskamp.pdf 14.78 MB Close viewer /islandora/object/uuid:22d9761d-a275-4a2e-9c8f-9463e32ac9f7/datastream/OBJ/view