Print Email Facebook Twitter Een onderzoek naar de economische optimalisatie van de dwarsprofiel afmetingen van een kanaal Title Een onderzoek naar de economische optimalisatie van de dwarsprofiel afmetingen van een kanaal Author Thijsse, M. Contributor Velsink, H. (mentor) Bouwmeester, J. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1985-10-01 Abstract Op grond van een bepaalde verwachting van het scheepvaartverkeersaanbod, worden de vaarwegklasse en het maatgevende schip m.b.t. de dimensionering van het kanaaldwarsprofiel bepaald. Uit de gewenste economische verkeersafwikkeling volgen de minimum afmetingen van het dwarsprofiel. Door verruiming van dit minimum profiel wordt een economisch optimum gezocht, waarbij het verschil tussen besparingen door weerstandsvermindering en extra kosten tengevolge van profielverruiming maximaal is. Door een aantal vereenvoudigende aannamen wordt de economische optimalisatie teruggebracht tot de afweging tussen extra aanlegkosten en besparingen op brandstofkosten. De profielverruiming bestaat daarbij uit vergroting van de diepte óf de breedte, bij konstante taluds. De vaarsnelheid wordt onveranderlijk gesteld. De scheepsweerstand en het benodigd vermogen worden berekend m.b.v. de theorie van Schijf. Subject vaarwegendwarsprofielverkeersafwikkeling To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:39c30685-c6c7-4e46-a104-d79fda8569da Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1985 Thijsse, M. Files PDF Thijsse1985a.pdf 9.73 MB Close viewer /islandora/object/uuid:39c30685-c6c7-4e46-a104-d79fda8569da/datastream/OBJ/view