Print Email Facebook Twitter Is de bus aardig op weg?: Toepassingsmogelijkheden van nieuwe bussystemen Title Is de bus aardig op weg?: Toepassingsmogelijkheden van nieuwe bussystemen Author Gieszen, W.J. Contributor Hansen, I.A. (mentor) Schoemaker, T.J.H. (mentor) Rutten, B.J.C.M. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 1999-09-30 Abstract De markt voor bussen is geen groeimarkt. Toch proberen fabrikanten nieuwe markten te creeren met nieuwe bussystemen. Nieuwe vindingen moeten de vraag naar bussen doen toenemen. Of nieuwe bussystemen werkelijk bruikbaar en haalbaar voor verdere toepassingen zijn, kan moeilijk worden ingeschat door het ontbreken van een beoordelingsmethodiek. Om een methodiek voor de beoordeling van nieuwe bussystemen te bepalen, is eerst een voorstudie gemaakt van twee belangrijke aspecten van nieuwe bussystemen, namelijk geleiding en hybride aandrijving. Opvallend bij nieuwe bussystemen is de aandacht in Frankrijk daarvoor. In Frankrijk wordt onderzoek naar nieuwe bussystemen vanuit de overheid gestimuleerd. De nieuwe bussystemen worden daar vaak getypeerd als bussystemen die de sterke kanten van trams en bussen proberen te combineren. Naast de projecten in Frankrijk zijn er in verschillencle andere Europese landen bussystemen ontwikkeld. Belangrijke aspecten bij de ontwikkeling van nieuwe bussystemen zijn kwaliteit, capaciteit, ruimtebeslag, omgevingseffecten en kosten. Deze aspecten zijn van groot belang voor de bepaling van criteria voor de beoordeling van nieuwe bussystemen. In verschillende Europese landen bestaan er methoden voor de evaluatie van openbaar vervoerinvesteringen. Meest passend bij deze studie is de Duitse methode, de "Standardisierte Bewertung von Verkehrsweginvestitionen des offentlichen Personennahverkehr". Aan de hand van de hierin gebruikte indeling naar belangengroepen, is een beoordeling op basis van de criteria gemaakt. Daaruit zijn verschillende indicatoren bij de criteria, voor de beoordeling van nieuwe bussystemen voortgekomen. Om de voorwaarden of omstandigheden te kunnen bepalen waaronder men zal overgaan tot aanschaf van een nieuw bussysteem zoals uit deze studie, zijn een a antal, voor deze studie kenmerkende aspecten uitgekozen, en verder uitgewerkt. Daaruit is gebleken dat nieuwe bussystemen niet op investeringskosten kunnen concurreren met conventionele bussystemen. Andere aspecten worden dan van belang voor nieuwe bussystemen. Voorbeelden claarvan zijn comfort en ruimtebeslag. De verdere toepassing van dubbelgelede nieuwe bussystemen wordt in grote mate belemmerd door Europese regelgeving. Als grootschalige proefneming met elektronische geleiding is het HOV-project van Eindhoven nader onderzocht. De regio Eindhoven heeft in het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan een nieuwe opzet van het openbaar vervoer gemaakt waarbij Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) een belangrijke rol speelt. De Stichting Platform Hoogwaardig Openbaar Vervoer (SP-HOV) heeft voor het HOV een bussysteem ontwikkeld. Bij dit bussysteem wordt gebruik gemaakt van eigen infrastructuur en elektronische geleiding. Om het bussysteem te testen is in de corridor Eindhoven Veldhoven/Welschap een busbaan aangelegd; de zogenaamde Centrale Verbindingsas (CVA). To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:82663db2-af9d-4053-9d88-9cc862abe83d Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1999 Gieszen, W.J. Files PDF W.J._Gieszen.pdf 68.27 MB Close viewer /islandora/object/uuid:82663db2-af9d-4053-9d88-9cc862abe83d/datastream/OBJ/view