Print Email Facebook Twitter Hoogbouw: "parkeren voor de deur". Een ontwerpstudie naar het parkeren voor de deur van een 20 meter hoge woontoren Title Hoogbouw: "parkeren voor de deur". Een ontwerpstudie naar het parkeren voor de deur van een 20 meter hoge woontoren Author Van den Berg, B. Contributor Vambersky, J.N.J.A. (mentor) Hansen, I.A. (mentor) Dijk, G.J. (mentor) De Boer, M.R. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Design and Construction Date 2008-02-14 Abstract Voor een locatie in het centrum van Rotterdam, direct aan de Verlengde Willemsbrug en de Blaak, heeft architectenbureau KraaijvangerUrbis een ontwerp gemaakt voor de woontoren Domuslokatie. Vanwege de moeilijke vorm van het kavel, blijkt het vrij lastig om de parkeervoorzieningen (op traditionele wijze) efficiënt in het ontwerp op te nemen. Daarom heeft de architect een mechanisch parkeersysteem voorgesteld, waarmee op elke verdieping geparkeerd kan worden. Naast de ruimtebesparing die een dergelijk systeem kan opleveren, is het voor bewoners mogelijk om voor de deur van iedere woning bij de auto te kunnen komen; bijvoorbeeld om de boodschappen uit te laden. Vanwege de beperkte ruimte kunnen maximaal vier parkeerplekken per verdieping worden gerealiseerd. Om aan de minimale parkeernorm voor de hele woontoren te voldoen, worden er onderin het gebouw 28 extra parkeerplaatsen opgenomen. Deze combinatie van parkeerplekken blijkt het meest efficiënt gerealiseerd te kunnen worden door het combineren van twee volautomatische parkeersystemen. De werking is als volgt: Na identificatie parkeert de bestuurder de auto op de begane grond in één van de twee entreeruimtes. Na het verlaten van deze ruimte, wordt de auto volledig automatisch naar de juiste parkeerplaats gebracht. De bestuurder neemt zelf de personenlift omhoogt, waar de auto vervolgens weer beschikbaar is. De grootste moeilijkheid bij het vinden van een geschikte hoofddraagconstructie binnen het V.O. van de woontoren, zijn de grote verschillen tussen de plattegronden van de boven- en de onderbouw. Er zijn in de bovenbouw voldoende (woningscheidende) wanden om de stijfheid van de woontoren te garanderen. Vervolgens is er onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de maatgevende (wind)belasting uit de bovenbouw, over te brengen naar de fundering. Het blijkt constructief voldoende efficiënt te zijn om de stabiliteitswanden uit de bovenbouw van het noordelijke bouwdeel, door te zetten als stalen portalen in de onderbouw. Op deze manier blijft de door de architect gewenste transparantie in de onderbouw zoveel mogelijk gewaarborgd. De grootste moeilijkheid bij het vinden van een geschikte hoofddraagconstructie binnen het V.O. van de woontoren, zijn de grote verschillen tussen de plattegronden van de boven- en de onderbouw. Er zijn in de bovenbouw voldoende (woningscheidende) wanden om de stijfheid van de woontoren te garanderen. Vervolgens is er onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de maatgevende (wind)belasting uit de bovenbouw, over te brengen naar de fundering. Het blijkt constructief voldoende efficiënt te zijn om de stabiliteitswanden uit de bovenbouw van het noordelijke bouwdeel, door te zetten als stalen portalen in de onderbouw. Op deze manier blijft de door de architect gewenste transparantie in de onderbouw zoveel mogelijk gewaarborgd. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:fd849d26-a677-44b6-a230-389f186b0961 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2008 Van den Berg, B. Files PDF Hoogbouw_parkeren_voor_de ... jlagen.pdf 7.53 MB PDF Hoogbouw_parkeren_voor_de_deur.pdf 11.99 MB Close viewer /islandora/object/uuid:fd849d26-a677-44b6-a230-389f186b0961/datastream/OBJ1/view